fredag 1 maj 2009

Förena nöje med nöje



Tjugo minuter efter att jag slutat jobbet stod jag med cykeln i rondellen, det går faktiskt att vara snabb när man ska iväg på något skoj. Och vilken trevlig runda det blev med Anna och Johanna. Vi körde på bra ut mot Bjärred där det var fullt med bikinisolande och badande människor (se bildbevis ovan). Sedan bar det väg mot min hembygd Hjärup i nästan ännu finare tempo. Väl där var tanken att vi skulle cykla via Nordanå hem men det hade börjat kurra rejält i min mage så det blev snabbaste vägen hem till korv och Dans special-mos istället.

Som ni kanske vet är Anna botanik-expert så när man cyklar med henne blir man alltid rikare på växtkunskaper. Idag fick vi lära oss allt som behövs veta om Japanskt körsbärsträd, eller Prunus Sargentii som Anna och experterna säger.

4 kommentarer:

A. Valman sa...

Jag hade fel. Det japanska körbäret är ju Prunus x serrulata 'Kanzan'på latin, men beskrivningen av habitus ska däremot stämma.
/Anna Valman

Johan C sa...

Ni är för fina. Vi hann inte med besöket i blomsterbutiken som jag lovade dig Anna. Vi får ta det nästa år. Härligt att se att ni är ute och rullar!

Johan C sa...

Ni är för fina. Vi hann inte med besöket i blomsterbutiken som jag lovade dig Anna. Vi får ta det nästa år. Härligt att se att ni är ute och rullar!

Anonym sa...

Åh, vad fint ni verkar ha haft det! Bytte ut cykelsadeln mot ridsadeln igår istället och det var inte tokigt det heller:) Anna, du vet att jag nu har missat två tillfällen så jag räknar med att bli rejält botaniserad imorgon? kramar från Jenny