söndag 17 maj 2009

Nya sulor


Kände att jag inte riktigt hängde med på premiären av Onsdagsspurten. Har man det inte riktigt i benen måste man ju självklart träna hårdare men man kan man ju också köpa lite nya prylar.
Istället för en påse chips till söndagsfilmen blev det ikväll däckbyte.
Som relativt nyutexaminerad cyklist har jag fortfarande ganska dålig koll på vad som är bra grejer och vad som inte är det. Folk snackar växelgrupper, hjul, kolfiber hit och kolfiber dit.
Men vem snackar däck?
Som medlem i tokig bilsportsfamilj vet jag att i den branschen är däcken a och o. Fel val av däck och du är rökt. Tycker på nåt sätt att det borde vara någorlunda samma inom cyklingen om än kanske inte så avgörande. Eftersom ingen snackar om däck är det dock väldigt svårt att veta vad man ska välja.
Är det någon som har koll på sulor och i så fall vet om jag famlat rätt i däcksdjungeln eller om jag är vilse? Vore kul att höra några kommentarer om cyklister favvosulor och i så fall varför.

14 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Bra val. Ska snart sätta på Pro Race 2 (vinst från Gran Fondot förra året). Dock är jag orolig, de är bara 20 mm....snabba men hur kommer det att gå för mig i kurvorna. Jag imponerade inte direkt på Greve i kurvorna i Jönköping.

Dan Stenqvist sa...

Jag ska alltså sätta på däcken på hjulen, inte något annat.

Dan Stenqvist sa...

Är det köksgolvet?

Delavega sa...

Nej, det är en målflagga.
Skojar bara, det är badrummet.

Dan Stenqvist sa...

Snyggt! Jag trodde först att du hade fått din hjälm.

Delavega sa...

Jag vet att jag har stort huvud, men att det skulle vara större än ett hjul var väl lite väl taskigt Dan!?

Henke sa...

http://teampelton.se/blog/comments.php?pid=156

Dan Stenqvist sa...

Du vet hur det är Anders, de som har stora huvuden är smartare än de som har små. Står på Wikipedia. Vad jag och Johan har köpt för storlek på våra hjälmar kan du räkna ut själv.

koppi sa...

Satte på pro race 2 igår. Körde en 12 mila tur. Jag är mycket nöjd.

Snarkus sa...

pro race 2 är det jag kör på också och de funkar kanon. har inte så mycket att jämföra med bara, kanske får bli ett par conti gp4000s eller henkes uppsnackade vittoria när de här är slut.

Dan Stenqvist sa...

Ahhh! Koppi, underbart att se att Charles sitter på hojen med nya sulor.

Unknown sa...

IKadens nr 8 2008 så är det ett 7 sidor långt reportage med tabeller och grafer om vilka däck som är bäst. Det handlar om allt från rullmotstånd på olika typer av underlag till vilket bar som passar bäst.

Unknown sa...

Topp fem i Kadens tester är:
1:Specialized S-Works Roubaix
2:Vittoria open corsa Evo-CX
3:Michelin Pro2 Race SC
4:Vittoria Diamante Pro
5:Michelin Pro3 Race

Anonym sa...

Det bästa är nog Tub Däck. lite dyrt bara. är det tempo så skall det vara tub 20mm med 12-14bar .
VITTORIA CRONO EVO CS 170grams tempo däck 700-800:- för ett däck!!! och då måste man ha tubfälgar.

Jag har nu Vita Vredestein Fortezza Tricomp Jätte bra grepp i kurvor max trycket ligger på Höga 12bar. kanon däck nu kostar det bara 582:- för 2st. på bikebuster.