söndag 31 maj 2009

Teknikträning.

Cykel är komplext och jag tror att det är en av de saker som gör det så fantastiskt. Det är så många olika moment man ska behärska, man ska klara att visa tecken liggande i bocken i höga hastigheter, laga punka, smörja kedjan, äta och dricka med hög puls, etc etc. Igår tränade vi på ett av momenten under vårt pass, jag nämner inte vilket utan ni ser det själva på bilden. Agenten är min mentor i mycket och så oxå i detta moment. Tekniken kan enkelt beskrivas; ta en bredbent stans, placering precis på vägkanten, stöd dig mot överröret, luta överkroppen framåt, dra ut och ner hängselbyxan i den mån det går, dagsljuset gryr, slappna av. Lycka till hälsar agenten.


5 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Mycket mycket intressant! Mer tips i den här kalibern! Jahopp, då behöver jag inte heller fundera vilket märke på hjul jag ska ha. Mavic blir det.

Aron sa...

Vilken bra grej att komma ihåg. Jag brukar jämt komma på det för sent. Det brukar vara regel att hinka i sig en massa vatten innan en längre tur/tävling (det tipset gav en professor mig när jag satt och drack skumpa på en mottagning innan tävling) men uppe på sadeln kommer man jämt på att man borde se till att gå på muggen innan med. Bra idé av dig att belysa det hela med ett inlägg. En bild säger mer än tusen ord och pedagogisk text är fint! Smart inlägg. Men om man nu ska göra som det står är det väl för att kasta vatten? isåfall är jag med på noterna. Iannatfall om det var "nr2" skulle jag nog vänt mig åt andra hållet och gjort det i vägrenen. Ajöken, Heja Team Solde! /Aron i Äpplets CK

Anonym sa...

Damlaget kommer att lägga in detta moment som extra tema på nästa dam-träningsläger. Vi kommer att studera lite extra en fin förebild som utför momentet på skidor, längdskidor. Tekniken är ungefär densamma./Emma

Johan C sa...

Det här med att göra sina behov medan man sitter på cykeln, hur funkar det egentligen? hur bär man sig åt?

Jens sa...

Berätta mer Dan, jag är nyfiken!!!