Onsdagsspurtens Grundregler.
Säkerheten kommer alltid FÖRST. Med detta menas att trafikregler gäller och var och en ansvarar för sin säkerhet, men också att vi inte utsätter andra för fara. Hjälm är en självklarhet, ingen hjälm inget spurtande.
Spurt nr 2 körs på en enfilig väg med relativt god sikt och lite trafik. Om det skulle komma mötade trafik avbryts spurten direkt och inga poäng delas ut på spurten.
På transportsträckorna mellan spurterna kör vi högst två i bredd, och håller oss på höger sidan av vägen. Spurterna startar som tidigast när vi når "krysset" i vägbanan. Även under spurterna tänker vi oss för då vi kan få möte iform av bilar m.m.
Om det blir en utbrytning dvs lucka innan “krysset” bedöms det som tjuvstart och då blir man diskad på den gällande spurten.
Kort efter varje spurt delas det ut poängkort, hämtas inte korten delas poängen inte ut.
Vi återsamlar fältet efter varje spurt. Men det gäller att lägga i en eller två växlar till i spurterna då väntetiden är begränsad. Lika viktigt är det också att inte börja rulla på mot nästkommande spurt innan signal från tävlingsledaren kommit.
De två gula ledartröjorna.
Denna tävling vänder sig till alla som deltar i Onsdagsspurten. Det finns 7 st spurter längs en 27 km lång banan, varje spurt ger poäng enligt 5 - 4 - 3 - 2 - 1 modellen, d.v.s vinnaren får 5 poäng tvåan 4 poäng o.s.v. När vi sedan kört igenom dagens etapp räknar vi samman resultaten alla cyklister fått.
Poängen följer sedan med till den totala resultatlistan där cyklisten med flest poäng kör i ledartröjan, vid lika poäng kör den cyklist med flest etappvinster och om det inte heller här går att skilja dem åt faller det på resultat vid sista spurten.
Det finns två gula tröjor. En dam och en herr.
Den blå tröjan.
3 kommentarer:
Det låter bra. En annan sak som slog mig är att när man ev drar igång en spurt så ska man köra så rakt som möjligt dvs man håller sin linje. Det brukar heta att man får byta spår en gång i en spurt men det gäller mer i "riktiga" tävlingar på stängda vägar. Har man fritt spår så tycker jag man ska hålla det. Självklart får man gå om andra om man håller högre fart, men INGET sick sackande. Även efter en spurt så är det inte fel att rulla på en bit i sin egen raka linje. Det kan komma cyklister bakifrån i hög fart som ligger nära en själv.
Låter vettigt Henke. Dessutom bör man hålla in armbågarna lite om man vet att man ligger nära varann.
gött med klara och tydliga regler! skulle vilja tillägga att framförvarande spurtande herrar håller lite uppsikt bakåt på de snabbt upphinnande damerna och inte blockerar hela körbanan bara för att de inte är med i täten på herrspurten. niger, bockar och tackar å de ödmjukaste för visad hänsyn :-)
Skicka en kommentar