onsdag 1 oktober 2008

Vintervila

Onsdagsspurten är över för säsongen, regnmolnen drar allt oftare in över skåne och höststormarna är snart ett faktum. Vad är då inte mer passande än att göra cykeln redo för sin välbehövda vintervila, dvs rengöring står på schemat. Det slog mig dock att detta är en av mina absolut svagaste sidor, jag har ingen koll på hur jag ska rengöra cykeln eller vilka attiraljer som behövs för denna otroligt viktiga uppgift! Antagligen är prylhajpen lika stor när det kommer till vård av cykel som för allt annat inom cykelsport så vad jag behöver är alltså tips på de nödvändiga inköp jag behöver göra för att på bästa sätt rengöra min älskade ägodel, utan att för den delen lägga ner en smärre förmögenhet.

Amelie, hit me! Tips emottages gärna även av andra rengöringsglada medmänniskor :-)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du behöver den här : http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/verkstad_reservdelar/rengoringsmedel/cykel/finish-line-bike-wash-1-l.html

Anonym sa...

Håll utkik efter tester av dyliga produkter här: hjulben.wordpress.com

Anonym sa...

Fasiken vad kul att du går i puts-tankar, Kajsa! Är nästan lite avundsjuk på din sån där nedre bakgaffel i höjd med kedjan, den kommer vara grymt kul att förvandla från svart till vit. Om du har en bra degreaser (jag tycker bäst om att ha den som spray så man slipper hälla över på en trasa) till kedjerengöring och de absolut värsta oljefläckarna rent allmänt på cykeln, så behöver du bara ha vatten+diskmedel till övriga cykeln, det brukar räcka. Dock så kan det ju vara väldigt roligt att ha ett sånt där snyggt rosa rengöringsspray och det gör ju onekligen putsningen mer lustfylld, så jag har investerat i ett sånt men jag skulle inte säga att det är ett måste. En annan lite överkursprodukt är bike lust som blir som ett slags smutsavvisande silikonskikt och det är ju inte helt fel för att underlätta framtida putsning. Sen kan det ju vara bra att ha diskborste till däcken, tandborste där det är svårt att komma åt och så trasor såklart! Nu blev jag också cykelputssugen!

Kajsa sa...

tackar ödmjukast för tipsen! behöver jag olja in kedjan igen efter rengöring? vad ska jag i så fall använda? har man så kunniga vänner som jag kan det vara otroligt befriande med okunskap ;-)

Snarkus sa...

Jag som tycker bättre om prylar än själva rengöringen kan rekommendera en kedjetvätt och en kassettborste. Clas Ohlsons avfettningsmedel är bra.

Anonym sa...

Skaffalista;

En flaska rött (Monterosso funkar)
Lite diesel och diskmedel
Tandborste (gärna livskamratens)
Diskborste
Glassburk
Hink
Bruce Springsteen & the E Street Band Live 1975-85

/M

Unknown sa...

Första och sista delen av Mickes skaffalista låter lysande. =)

Tänk på att cykeltvätt stänker en del (i alla fall för mig). Så du kanske ska stå en liten bit ifrån den vita cashmere-soffan.

/R

Anonym sa...

Ja du ska olja in kedjan efter att du avfettat den, men du måste skölja av all degreaser innan du sätter på ny olja, så skölj med mycket vatten! Där har jag gått bet nån gång... Det där med vilken olja man ska använda känns som en hel vetenskap men nu på hösten när det är sämre väder så ska man nog använda en "tjockare" olja som tål mer regn men också samlar på sig mer smuts än de lite tunnare sommar-oljorna, allt har för- och nackdelar... Gå till en cykelbutik och be nån snäll bakom disken att gå igenom sortimentet =)