söndag 19 april 2009

Hilleshögsloppet

Idag gjorde jag tävlingsdebut i seniorklassen i Hilleshögsloppet i Landskrona. Det var en fin känsla, lite som att på något sätt Walraffa cykelsporten. Verkligen att se den inifrån. Målet var att sitta med i huvudklungan i mål och det lyckades, jag slutade på 9:e plats. Inga attacker lyckades att ta sig iväg, lite tråkigt kan jag tycka då det såklart sätter färg på loppet på ett annat vis. Jag glädjs över loppet samtidigt som jag känner stark med den stackars cyklist som kraschade rejält idag. Jag uppfattade aldrig kraschen då den var långt bak i klungan utan såg det först på kommande varv då akutbil etc var på plats. Hoppas innerligt att det gick väl. Hela team Solde sänder sina krya på dig kramar. Nu ska kudden attackeras! Sov gott å det ska bli underbart att se så många av er redan på fredag, jag längtar.

21 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Bra kört idag Erik. Du kändes het även fast jag försökte villa bort dig i fredags.

Thomas Gervard sa...

Aha, det var det loppet jag såg när jag cyklade upp till Helsingborg i morse. Det var en herrans massa cyklister som for omkring, och följebilar med blinkande lampor, och funktionärer med flaggor, och team-bilar. Gud, jag blev ju helt till mig och visste knappt vilket håll jag skulle sitta på sadeln (dock framlade Erik i fredags en teori om att aerodynamiken borde bli bättre och man sitter back och fram, eftersom formen då mer påminner och en flygplansvinge.)

Men det bästa var ju ljudet som uppstår när alla cyklister for förbi (tack och lov körde de i motsatt riktning, vilket man på sätt och vis kan utrycka som att inte ens Sveriges samlade tävlingscyklister lyckades köra förbi mig). Zhoom zhoom zhoom lät det. Så skall jag också låta när jag blir stor!

Anonym sa...

Cyklisten som kraschade sig gul och blå sitter snart på cykeln igen säger han. Men han är rätt så mörbultad. CYKLA FÖRSIKTIGT! /Petter Eiring

Snarkus sa...

Gott snack Erik! Jag såg som sagt dessutom att Mårten kammade hem elfteplatsen i sin klass. Kul att vara kompis med eliten!

Johan C sa...

Jag är stolt över alla i teamet på alla sätt och vis. Men idag är jag extra stolt att ha dig i teamet. Idag är du min favvo-ryttare i Team Solde. Fantastiskt jobb, bra krigat i din debut tävling på Landsväg. Sov gott!!!

Anonym sa...

Erik din debut på en landvägstävling får av mej en 8 av 10 möjliga. Bra plasering, du följde loppet med blicken, såg foccuserad ut, samtidigt som du vid passering av mej log med HELA ansiktet som bara du kan. När du sedan på typ femte varvet "slängde" flaskan till mej, då...just då är jag rätt säker på att du kännde dej som ett fullblodsproffs, snyggt var det i vilket fall som helst. Hade du i finalen inte varit så ödmjuk, utan kört med armbågarna som jag vet att du kan, då hade din 9:e plast kanske blivit en 5:e. Men Erik, behåll båda fötterna på jorden, nästa race är en annan historia ett annat lopp. Nästa race tror jag blir snart, det syntes i blicken. När och hur det blir, det spelar ingen roll, jag önska dej i vilket fall som helst LYCKA till.

Lindström

Henke sa...

Gott kört Erik! Jag och tompa var faktiskt och stödde dig på plats men det är tveksamt om du uppfattade det. De gånger vi såg dig låg du väldigt fint i klungan och en nionde plats måste ändå kännas bra. Ses fredag.

Emma sa...

Jag är så stolt så stolt Erik! Gott jobbat.

Erik A sa...

Ni är fina allihop, det var kul!
Tack Petter för att du lät meddela att han är vid gott mod.
Jag ser fram att utveckla flygplans teorierna till helgen Thomas. Henke, jag missade er, var stod ni? Lindström, du misstog dig, jag log inte, jag grät av smärta. Det var rackarns fint med ditt stöd halvvägs, tack.

espressobiker sa...

Snyggt jobbat Erik!

Snart finns du i startlistorna för Elit.

// En mycket otränad tvillingfarsa ;)

Henke sa...

Vi kom precis när ni startade sedan följde vi loppet vid mållinjen ungefär. Men tack vare ett tight tidsschema så kunde vi tyvärr in stanna till målgång.

schmunk sa...

Bra jobbat Erik! Jag tror på dig. Du har en jäkla go inställning. Alltid glad, men ändå målmedveten och stark!

Hur funkar det med klasser i tävlingssammanhang? Vem cyklar var? Vilka krav finns, o.s.v.?

Anonym sa...

Schmunk. För att få tävla skall du vara medlem i en cykelklubb som är ansluten till Svenska Cykelförbundet. Vill du tävla i Sportklassen kan du lösa engångslicens på plats. Du behöver inte ha klubbdress när du cyklar i Sportklass men kläderna skall vara så neutrala som möjligt. Själv cyklade jag i Assoskläder eftersom våra klubbkläderna blivit försenade. Vi tränar kl. 18 ikväll om du är intresserad. Kolla på Klubben Cyklistens hemsida.

//Mårten//

Snarkus sa...

Nu jäklar har jag blivit lite taggad.. Kolla in den här t.ex: Backtempo på Söderåsen (CK Fix).. Sen anordnar ju CK Ringen både Elisedals GP och Ringenloppet ute vid Hököpinge framåt sommaren. Någon mer som är peppad på en tävlingspremiär?

Henke sa...

Jaja för fan. Let´s rock n´roll. Jag håller ditt hjul Snarkus.

Anonym sa...

Klart att ni skall testa. Henke. Du hade varit på pallen i söndags i sportklassen. Ingen tvekan om det. Jag sabbade mina chanser när jag slutade cykla 3km från mål. Fan! Jag var ju loss.

//Mårten//

Anonym sa...

Varför slutade du cykla Mårten? :-)
Klart ni ska tävla cykelvänner - det är hur kul som helst./Petter Eiring

espressobiker sa...

Snarkus; För att få köra Allianstempona måste du ha licens.

Ringenloppet och Elisdals GP hade sportklass förra året och antagligen i år( där du kan köra med engångslicens).

MEN glöm inte CK Lunedis tävling 6 juni. Alla klasser kommer att finnas där.

Så iväg till första bästa Cykelklubb och bli medlem och sök licens. Jag kan rekomendera CK Lunedi ;)

Snarkus sa...

Känner till att man måste ha licens, så det blir att gå med i en klubb snart. En arbetskamrat rekommenderade också Lunedi. Tänkte försöka dyka upp på någon av deras träningar och kolla läget, samma sak med Klubben Cyklisten (som vinner förhandspoäng på att de utgår från Malmötrakten.. )

Vi får se vad det blir av det hela!

Dina smäckra ben saknas i klungan förresten! Dyker du upp när spurterna drar igång, efter 40-timmarsveckor på trainern hela vintern eller? :-D

espressobiker sa...

Jag är ju klart partisk i målet som långvarig medlem i CK Lunedi. Men jag rekommenderar verkligen att dyka upp och testa. Det brukar vara rätt mycket folk och olika grupper med olika farter.

Mina smäckra ben används numera till att vagga bebisar istället för att cykla med. Jag dyker självklart upp 6:e maj dock, det vill jag ju inte missa.

Anonym sa...

Härligt Markus. Ser fram mot att ha dig med i klungan någon gång. Träning imorgon? Du hinner ju hem och byta cykel innan du skall iväg med pistarderna.:)

//Mårten//