torsdag 11 september 2008

Tyst kunskap

Förra veckan på Onsdagsspurten hade jag som vanligt bara en vattenflaska för att spara gram till spurterna. Fyllde på den satte den på cykeln åkte förväntansfull till rondellen.
Efter vi hade börjat rulla ur Malmö kom Crille upp till mig i klungan och sa:

C: -Du kan inte åka runt med vattenflaskan i det översta flaskhållaren. 
J:- Inte??
C- Tänkte på det redan när vi samlades vid rondellen.
J- Det hade jag inte en aning om?!
C- Det är inte lätt att veta, men så är det bara.
J- Jag förstår.

Denna veckan åkte jag till rondellen och så klart hade jag flaskan i den nedre flaskstället!
Crille du är kung. Älskar folk som har koll på det de gör och sänder ut rätt koder.  
Det går inte att läsa sig till den tysta kunskapen. Har man erfarenhet så vet man bara. 

10 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Chrille är en sådan klassmänniska! Jag älskar att bara sitta ocg softa med Chrille i klubblokalen över en enkel. Senaste mentorsamtalet vi hade:
C:- Dan, jag såg att du hade din nummerlapp mitt på ryggen på Gran Fondot.
D: - Japp, det stämmer, mitt på ryggen satt den!!
C:- Den ska inte sitta mitt på ryggen. Den ska sitta på fickorna.
D: - Jag förstår.

Emma sa...

Angående flaskan; vågar man fråga varför eller "är det bara så"? Emma - som alltid vill ha svar på allt

Erik A sa...

eller som när Mattias kastade flaskan, jag gjorde det direkt efter honom. I hela mitt liv har jag samlat på flaskor, nu inser jag att det går ut på att slänga dem istället.

Anonym sa...

Stil och finess är ack så viktigt i denna gentlemannasport. Kanske rent av det allra viktigaste. Att spotta cykelsporten rätt i ansiktet skall man undvika till varje pris - och det verkar ni ha förstått. Än finns en hel del att göra, men ni är definitivt på rätt väg.

emma: Det bara är så. Titta på bilden i artikeln så förstår du varför. Titta på den!

Johan C: Har du någonsin sett ett proffs träna med stor flaska? Tänkte väl inte det. Skärpning!

/Chrille

Dan Stenqvist sa...

Vi måste få loss fler CSC-flaskor. Din input är ovärderlig Chrille!

Blixten sa...

Det är sån har "kunskap" jag älskar. "Så är det" grejer. Har man riktig tur får man någongång i livet reda på varför.

Joakim sa...

Grundkurs i tvåhjulingar är att vikten ska va låg och centrerad. Buells motorcyklar är utmärkta exempel på det där man tex valt att ha avgasröret under motorn för att minska den "svingkraft" (knappast rätt förmulering) den annars har när den sticker ut över bakhjulet. Jag vet inte om det är rätt svar i detta fall men det är iaf min gissning. Men det skulle ju inte förvåna mig om det bara är den stylegrej.

Anonym sa...

hörde att csc inte kör på cervélo 2009 utan cervélo startar ett eget team Cervélo coolt...

Anonym sa...

Ja inte har dom stora inte. har dom två st?? nej. Känner till ett fd? proffs dean heter han. Han kom till träningen förra sommaren med bara en burk ja ni vet som man har verktyg i. det var +30C. efter ca 5? mil stannade vi vid en kyrka och fyllde på våra flaskor Vi hade tömt 2 stora flaskor. Dean ingen. frågade om han ville ha vatten svarde han tvekande ja. coolt.

Öijer sa...

Att ha flaskan längs sadelstolpsröret är inte snyggast, men mest aerodynamiskt.
Så helt fel var det inte, annat än ur estetisk vinkel..