tisdag 30 september 2008

Tema: Backträning


Det är många fördelar att bo i skåne. Det är vackert lite varmare och det är nära Köpenhamn även om man åker dit väldigt sällan. En nackdel är dock backar och då menar jag en vanlig träningstur. Det är enormt mycket släta.
På Gran Fondo i Kungsbacka fick man bekänna färg vad det gällde backar. Det värsta var att jag tappade i varje stigning. Mycket frustrerande eller rättare sagt enormt frustrerande att behöva ligga och åka ikapp utför.
Därför kommer det att bli backträning som gäller i vinter. Mycket "tröck" träning och mjölksyratröskel träning. Det är ganska skönt när det gör lite ont.
Jag längtar till Kungsbacka nästa år. 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan även prova backträning genom att köra på tyngsta växel genom stan i några timmar. Med alla start och stopp blir detta bra "backträning" men även spurt-träning. Tunga växlar är det som gäller. När backarna kommer nästa säsong kör du på lättare växlar och kommer då komma upp lättare. Det bästa är givetvis en backe, men i brist på dessa eller en bra trainer så...

Dan Stenqvist sa...

Kungsbacka 4 ever!

Emma sa...

Johan, nu fattar jag ditt intresse för Sälen-resan. Ja, man kan gå uppför backarna. Det gjorde min farmor och farfar på sin tid (de träffades för övrigt i skidbacken).

Jag kommer dock fokusera på mentalträning och väljer att träna tålamodet i liftarna. Vi ses på After-Ski!

Anonym sa...

Så det var ni som låg och bromsade klungan i småkullarna där!

Också går Gran Fondot i Fjärås, inte Kungsbacka...

Anonym sa...

gran fondot i eslöv är backigt lagom test av formen i för vätternrunt.