torsdag 18 september 2008

Det börjar bli mörkt nu!


Onsdagen den 2 juli i år gjorde jag min debut som ryttare på en riktig racer. Jag var nervös, ostadig och ovan i sadeln när jag under coachning av Kapten Kajsa tog mig ner till rondellen på min nya oinvigda Bianci. Jag hade bara suttit på cykeln i vardagsrummet kvällen innan och tränat klick i och ur för att minimera risken att ramla.

Kvällen var ljummen och nästan vindstilla. En riktigt skön sommarkväll. Jag undrade varför jag satt på en cykel och inte nere vid Västra hamnen istället. Men turen var helt underbar. Skönt tempo, härligt gäng, en hel del skratt, tips. Jag var nöjd, lyrisk och cykelbiten innan jag ens hade nått till sista spurten, Alp the Brofäste. Underbart!

Sommaren har rullat på och igår var det näst sista onsdagspurten. Kvällarna är inte lika varma, tempot är inte lika avslappnat, kroppen gör fortfarande ont ibland och mörkret kommer krypande. Trots detta är det fortfarande fantastiskt kul. Det är underbart att se att så många nya och kända ryttare fortfarande dyker upp på onsdagsspurtarna. Och en eloge till Johan som möter upp klungan halvvägs bara för att få vara med på sista spurterna och en stor applåd till Dan som i bästa Gunde stil hejar på den sista sträckan. Fantastiskt!

Japp, det börjar bli mörkt, men säsongen är inte över för det. Nu är det dags för vinterträning. Mentalträning, uthållighet och uppbyggnad står på schemat. Damteamet har redan börjat fila på strategierna för att nå målet att bli ännu starkare och snabbare. Vi kommer bland annat coacha fram en egen "spurt Henke", sedan får vi se vem som blir bergsgeten, tempoliraren osv. Vi återkommer!

På återseende!
Emma

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kvalitet, Emma! "Kvällen var ljummen och nästan vindstilla..." Nu blev jag cykelsugen!!

Dan Stenqvist sa...

Oj oj oj! Jag är så sjukt taggad inför vinterträningen.

Dan Stenqvist sa...

Känns otroligt roligt att du har kommit igång med bloggandet på allvar Emma!

Kajsa sa...

go, emma, go! toppklass på inlägget och ser fram emot fler!