tisdag 23 september 2008

Kvällslektyr

Inspirerad av Johans inköp av boken Serious Cycling (och min förkärlek för återanvändning och därmed minskad påverkan på vår miljö) begav jag mig glad i hågen till Malmö Stadsbibliotek för att hitta cykelboken som ska göra mig till onsdagsspurternas vinnare. Givetvis utgick jag ifrån att jag skulle hitta ett stort antal böcker om den moderna cykelsporten, nya råd och rön och givetvis revolutionerande träningsupplägg. Jag skulle alltså få svårt att välja och ännu svårare att hinna läsa ut alla böcker innan lånetiden skulle upphöra. Döm av min förvåning när det enda jag hittade var boken Cykel, skriven 1986! Framsidan talar sitt eget tydliga språk...

Mycket besviken över detta enda skrala fynd lånade jag dock boken med tanken "Något måste de gjort rätt även på 80-talet". Med stor skepsis började jag så läsa detta alster. Och ärligt talat, utöver klädmodet är det inte mycket som ändrats under 20 år! Den mest resurseffektiva trampföringen är densamma, den optimala ståendeställningen är oförändrad liksom är klunkkörningstekniken, och det finns fortfarande lika mycket komplicerade tabeller och matematiska uträkningar att gagna sig av för att bli nååågra tiondelssekunder snabbare på cykeln när det verkligen gäller...

Jag fick iallafall tag på en bok som kan mäta sig med Johans och som jag läser med stor koncentration och iver.






4 kommentarer:

Kajsa sa...

fråga mig inte hur alla de tomma raderna lyckades uppstå i slutet av inlägget...

Anonym sa...

Helt underbart Kajsa!! Räkna inte med att du kan förnya lånet för reservationskön lär bli lång nu!

Dan Stenqvist sa...

snacka om att vi kommer att vara pålästa till nästa säsong.

Johan C sa...

Det är skönt att det är lite bilder iallafall. Utväxlingstabellen ser riktigt intressant ut!
Nu kommer du somna gott på kvällarna efter lite kvalitetsläsning.