måndag 25 augusti 2008

Tävlingsupplevelse

Det var med en ganska spänd skara som samlades utanför Idol-Mattias. Vi visste nog inte vad vi hade framför oss. Väl i Fjärås där starten gick säger Erik: Fan vad alla ser bra ut!! 
Alla har otroligt fina uniformer, teambussar och cyklar. Ola var inte den enda som hade Zipp-hjul. Det kryllade av dem. Det rullade runt cyklar för totalt massa miljoner. Jag var nog en av få som knatade runt på Sora växlar!
Väl vid startlinjen och startskottet så sattes det upp en enorm fart. Farter upp emot 50-60 km/h. Efter ca 1 mils körning var jag helt slut. Så här fort kan det inte gå. Kan inte alla bara ta det lite lugnt och ligga iallafall 30 km/h ett litet tag. 
Men efter ett tag kommer man in i transen och man bara matar på. Sitter i klungan och det flyter på ganska bra tills de förbannade backarna. 

Det var inte än backe. För en skånsk cyklist så var det Alperna. I varje lång backe tappade jag medans Dan klättrade som en fjäder. Efter varje backe fick jag åka ifatt nedför alltså ingen vila alls.
Jag, Dan och Henke åkte ihop nästan hela loppet. Vi låg i en klunga efter huvudgruppen som vi tappade i en lång backe innan första varvningen. Vi körde på bra och hade en bra supporter skara i form av familjen Stenqvist, Britt och Corleone. Skönt att ha er hejande i kyrkbacken. 
Vid andra varvningen stummnade jag helt. Dan var snabbt nere och hämtade mig. Jag låg på hans rygg hela det sista varvet. Vi tappade Spurt-Henke och våran trogna klunga vi haft nästan hela loppet. Jag hade så ont i lår och vader. Kramphugg så fort jag ställde mig på cykeln. Det gick bara att veva runt pedalerna hade inte mycket kraft att trycka på. Men till slut kom den befriande mållinjen. Vilken skön känsla det är!!
137 km på 4.02 timmar och ett snitt på ungefär 34 km/h i Hallands backar. Vilket lopp vi gjorde. 
Erik och Idol-Mattias såg vi inte så mycket av. De låg lite för långt fram efter det första varvet. Otroligt imponerande av Erik att köra in på en 21:a plats av 247 cyklister. Idol-Mattias kom inte långt ifrån pallen en 11:a plats. Stabilt med tanke på att det var ett tag sedan det nalkades tävlings lopp för Idol-Mattias och han hade en ryggsäck med Erik i.
Spurt-Henke 63:a, Jag och Dan körde in samtidigt på 91:a och 92.a plats. Men jag får byta ordning så Dan kom på 91:a plats med tanke att han släpade mig runt på det sista varvet. 
Vi var trötta på vägen hem. Tack alla inblandade för en trevlig tävling. Tack Teamet med gästspel från Spurt-Henke, Idol-Mattias och Ola. Det här kommer man ihåg ett bra tag.   
 

 

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ett stort tack till er alla. Underbart att det blev av!
Instämmer med Alp liknelsen, jag var lika trött efter detta lopp som jag var efter Vättern...
Dan var otroligt imponerande i backarna (för en skåning alperna).
Har aldrig sett nån köra så starkt uppför. När en annan fick kippa efter andan låg Dan längst framme och små snackade lite med övriga cyklister ! ! !

Dan Stenqvist sa...

Enligt mig var sista varvet det absolut trevligaste varvet!

Kajsa sa...

imponerande! grattis till ett otroligt lopp killar. nästa år kanske damlaget hänger er i hasorna ;-)

med din beskrivning johan inser man vilken enorm prestation det var av idol-mattias och erik att komma på 11e resp 21 plats! starkt!

Delavega sa...

Gud vad stolt jag är över mina kamrater! Dock var jag inte orolig över att ni inte skulle köra fort. Och att Sastre skulle klättra likt en gasell uppför backarna kunde ju vem som helst räkna ut.
Grattis!

Krantz sa...

Ni verkar gilla uppförsbackar. Vad sägs om Caprile 2009? http://caprile2009.blogspot.com/

Anonym sa...

Grattis killar, kan tro att ni sov gott när ni kom tillbaka till den Skånska myllan, starkt jobbat.

Erik A sa...

jag vill understryka en liten sak. Hade inte jag haft Idol Mattias under loppet hade jag inte varit i mål än. Hade inte Idol Mattias haft mig på loppet hade han varvat ledargruppen på första varvet och vunnit med 3 timmar. Tack Mattias att du tog dig tid.