måndag 14 juli 2008

Vättern - Semester - Comeback - Smärta - Kramp



För cirka 4 veckor sedan genomförde jag mitt livs längsta cykelpass. Jag hade tränat flitigt och resultatet överträffade alla mina förhoppningar.

Efter detta mandomsprov väntade rehab av hälsena samt fyra veckors härlig semester. Under denna period har inte många knop gjorts och ölen har halsats med större frekvens än Maxim gjorde under VR (sorry Coach). Dessutom har jag levt som en globetrotter både inrikes och utrikes så någon träning har det inte funnits möjlighet till.

Idag väntade så comebacken men den blev inte riktigt så självförtroendehöjande som jag hoppats på.

Tanken var att jag skulle känna lite lätt på spurtrundan så jag vet vad som väntar på onsdag. Johan C följde med mig som vägvisare och draghjälp och det visade sig vara trevligt om än osmart. Första milen gick bra men efter de två första spurterna hade jag pastan, som jag förtärt lite för tätt inpå, långt upp i halsen. Dum som jag var försökte jag haka på Johan i tron om jag jag inte tappat ett dugg men ack vad fel jag hade.

Efter att jag bett Johan lugna ner tempot en aning kände jag att krafterna började komma tillbaka och vid näst sista spurten låg jag och slickade Johans bakhjul precis enligt planen. Det kändes så pass bra att jag tänkte nu jävlar satsar vi allt på ett kort. Jag växlade upp två växlar och tryckte till. I samma ögonblick kom det två blodtörstiga pitbulls som hoppade upp och bet mig rakt i höger vadmuskel. AAAAJJJJ!!! utbrast jag och ställde mig på bromsen.

Det var inga pitbulls. Det var tidernas kramp. Åtminstone kändes det så.

Kramp

Kramp är en ofrivillig, plötslig muskelsammandragning, ofta smärtsam. Kramper uppkommer vanligen som reaktion på överansträngning och kan då härledas till brist på syre, vätska eller salter i kroppen. Kramper kan också utlösas av nedkylning, sjukdom eller förgiftning (kramper i magen i synnerhet).
För att bli av med kramper räcker det oftast att sträcka ut den krampande muskeln och massera den försiktigt. Smärtorna och krampen kan också lättas av kylning eller uppvärmning av muskeln (för ökad blodgenomströmning). Intag av vätska efter träning, gärna vanligt vatten eller eventuellt sportdryck (som ofta innehåller salter av till exempel natrium, magnesium och kalcium) förebygger kramper.

Johan skrattade lite retsamt och jag lovade att göra ett inlägg annars skulle han göra det. Träning ger färdighet, inte vila. I alla fall inte fyra veckors vila.

4 kommentarer:

Johan C sa...

Fantastiskt kul. Vaden var som en ballong! Det var nog på tiden att du satt på sadeln igen. Nu är det bara att klättra på Onsdagsspurts rankingen. Fint att ha dig tillbaka igen Delavega!

Kajsa sa...

sitter här på jobbet och småfnittrar! tack anders för dagens höjdpunkt (och då är kl bara 8...), det var grymt underhållande läsning! jag tycker lite synd om dig också ska du veta. ses på onsdag!

Erik A sa...

underbart Anders. Jag glömmer aldrig på Vättern när du frågade mig: - Erik, hur känns att ha kramp? Jag tror jag har det nu.
Ett tips är oxå att om du rakar benen får du inte kramp!

Dan Stenqvist sa...

Välrdsklass på inlägget! Underbart att ha dig tillbaka Anders.