måndag 20 juli 2009

Veckans låt med Tractor Pullers V30

Under mitten av nittiotalet körde vi grispass på vardagskvällarna. Det kunde vara råkallt och regn, ibland minusgrader och alltid kolmörkt då vi samlades för att köra 5-6 mil MTB-lagtempo på grusvägar. Förutom små ljusdioder på hojarna så var den enda ljuskällan vi hade tränare Flodins Vaz Lada som följde oss tätt bakom med tänt heljus. Gissa om det var läskigt ibland när vi svängde tvärt i dryga 40 blås rakti in i mörkret, det tog ju några sekunder innan Ladan svängt efter. Det var alltid Full Pull och vi gjorde allt för att vara den som tog den grymmaste förningen.

Som ni förstår så var det inte alltid helt lätt att bara klä om och hoppa på cykeln till dessa pass, nej man behövde ladda rejält och gräva djupt i motivationskontot. Min formel var Norrländsk Hard Core, jag spelade så högt stereon orkade medan de knappt torra kläderna åkte på. Sen var det bara att rulla ut och möta upp med grabbarna i mörkret.

Jag skrev ett postbrev(!) till önskeprogrammet Önska i P3 med Pontus Enhörning. När jag slog på radion några dagar senare citerade Pontus mitt brev;
-Lägg märke till det fräna gitarrriffet efter det mäktiga introt!
Refused var militanta veganer på revolutionståg med Straight Edge i grunden, nuförtiden äter vad jag har förstått alla utom Dennis Lyxén körv….

Hur som helst så är riffet fortfarande enormt fränt, så om det mot all förmodan någon gång tar emot att palla sig iväg till OS så vet ni vad ni skall göra.

Mina damer och herrar; Pump the Brakes med Refused

/Greven


5 kommentarer:

Erik A sa...

Greven, vilket sammanträffande. Detta är faktiskt en av mina favvolåtar oxå och jag lyssnade så sent som igår på den - otroligt. Dennis blev ju för övrigt typ sveriges snyggaste något, kommer inte riktigt ihåg vad men ngt var det. Delavega, kan du fylla i eller måste jag ringa till Totto och fråga?

Plast sa...

Möjligen äts det körv igen, men Refused & Co har satt spår i Ume-stan. Jag var där för ett par månader sedan och skrev sedan det här:
http://umea.se/arkiv/langartikelarkiv/langaartiklar/gordetsjalvellerdo.5.2aa001761213230764b800017127.html

/Stambecco/ckrm

Anonym sa...

Tjena Stambecco, satan vad du skrev, imponerande! Refused och ett annat Ume-band Abhinanda har satt spår i mig också, framför allt i form av energikälla. Jag såg båda banden live några gånger, Refused första gången på Hultsfred vilket var helt sanslöst. //Greven

Anonym sa...

Fin musik från den ljuva ungdomen. Men nånstans mellan den här videon och Bernard Hinault finns det ett fantastiskt skämt som jag inte kan komma på.. /G.

Daniel sa...

Äntligen lite bra musik!