torsdag 6 mars 2008

Preparat

Johan tog upp kosten idag och jag spinner vidare på samma tråd. Jag har funderat kring användandet av diverse olika lagliga preparat så som sportdryck och proteindrinkar. Jag vet att det finns delade meningar om det och om jag inte tar miste är coach inte särskilt impad av grejer i den här kategorin? Jag själv tycker det ger en skön mental känsla att dricka electrolytblandning under passen plus att det smakar som saft. Saft är gott. Hur ställer sig övriga i teamet ämnet? Kör ni proteindrinkar eller äter ni bara Fitnessflingor?

11 kommentarer:

Johan C sa...

Håller med om att det är gott. Frågan är hur mycket nytta det gör. Vi får testa helt enkelt.
Jag är inte helt oäven om vi hittar något bra. Spons?
annars är inte flingorna helt fel. Mjölk och flingor med en banan i. Riktigt smarrigt. Lite svårt att ha med sig på rundan dock!

Dan Stenqvist sa...

Jag ska dra i lite tråder och se om det går att göra något. Inte helt omöjligt

Blixten sa...

Jag tror på Gunde, den riktiga. Ordentlig kost så behövs inte det andra. Kör dock sportdryck av någon variant.

Blixten sa...

http://www.youtube.com/watch?v=z1Vi2JPvFK8

Dan Stenqvist sa...

Hur ställer sig Anders till preparat? Du har väl inga skröpler?

Blixten sa...

Med den tröjan kan man stoppa i sig vad som helst. Hörda att V brukade tugga i sig isbjörnshypofys. Jädrigt fint när det börjar suga i låren

coach sa...

kaffe, kitkat och en och annan flinga gör jobbet, krisar det slickar jag i mig lite pomada...

Anonym sa...

tjaba tänkte att jag var tvungen att lägga in en hjälpande tråd om proteiner.
Vi vill ju att ni ska prestera på topp till vr. så ni kan komma upp till vår nivå i Helsingborg ;)
Protein är ett av våra tre födo ämnen tillsammans med kolhydrater och fett. Protein är uppbyggt av olika aminosyror, det finns typ 20st men 8 av dem måste vi ha för att kroppen inte producerar dem själv naturligt.
De protein som innehåller alla aminosyror kallas fullvärdigt protein.
Exempel på produkter som är "fullvärdiga" är kött, fisk, ägg och mejeri produkter.
för er som är vegeterianer så kan man t.ex käka bröd, linser, ris, bönor, majs och ärtor.
Soja protein är också bra. Det innehåller alla aminosyror fast i lite mindre mängd än mjölk produkter.
Protein behövs ju som sagt för att bygga upp musklerna igen efter träning men även att återställa
immunförsvar och tillverka viktiga hormoner.
Hur mycket protein behöver man?
Det beror förstås på hur mycket man tränar (hur stor muskel nedbrytning man har). Den allmänna rekommendationen av protein för hårt tränande är 1,5-1,8g/kg kroppsvikt.
Protein i för höga mängder kan skada njurar och lever det har inte någon som helst annan positiv inverkan på kroppen.
Sammanfattningsvis kan man säga att:
de flesta som käkar varierad kost får i sig ca:10-15 energi% protein om man är i energibalans d.v.s att man förbränner lik många kalorier som man stoppar i sig. Det är oftast mer än nog. Protein pulver anser jag därför överflödigt.
Det som däremot är viktigt är tiden då man käkar.
Mycket av forskning tyder på att protein intaget är som viktigast senat 2 timmar efter träning och gör stor skillnad för musklernas uppbyggnad och återhämtning.
Slutligen kan man säga du bör stoppa i dig 10g fullständig protein direkt efter träning det motsvarar ca: 3dl mjölk.man kan ju säga att det inte är några jätte mängder det rör sig om.
Det var lite nördande i protein världen från mig
/mackan
presstalesman för ett känt rosteri i helsingborg ;)

Anonym sa...

IM BACK
sportdryck!
Det var en sak mer. Drick inte för mycket sportdryck.
de grenade aminosyrorna (BCAA-Branched Chain Amino Acids) som används som tillsats i sportdryck kan ge mental trötthet beroende av att halten rotonin ökar i hjärnan som är en sorts signal substans. Det kan ha som följd göra att man känner sig slö och inte orkar prestera på topp. (hjärnan lurar kroppen)
men vi snackar ganska stora mängder.
sportdryck är bra!
/mackan

Dan Stenqvist sa...

Mackan, vad skulle vi göra utan dig? När kommer du ner till Malmö och visar hur en fixie ska hanteras?

Johan C sa...

Underbart att få expertutlåtande från Helsingborg. Känns som du inte bara har koll på dina urverk mackan.