tisdag 2 juni 2009

Mycket snack och äntligen lite hockey


Jag har länge nu pratat om att jag ska börja cykla till jobbet igen. Ni som tvingats utstå mitt tuggande har även blivit invigda i mitt stora dilemma; var ställer man sin käraste ägodel, som dessutom är värd en mindre förmögenhet (i alla fall i min värld), under jobbdagen? Inte vill man att den ska stå och frysa utomhus bland de otvättade och skrotfärdiga lodisarna i cykelstället utanför jobbet där risken för bortrövande är överhängande. Att lämna vännen ensam i en mörk korridor i källaren känns inte heller som ett bra alternativ. Givetvis finns det bara en lösning, att förvara henne närmast hjärtat, eller så nära som är möjligt, vilket i detta fall blev vid mitt skrivbord. Där stod hon och svepte in hela min dag i ett rosa skimmer. Att cykleturen hem avnjöts i strålande sol och medvind gjorde inte dagen sämre. Kvällen avslutades sedan med fyrverkerier då Jenny B bjöd på en fantastiskt middag och rosé i bersån och därtill praktiserande av slangbyte och bevittnande av Amelies oslagbara putsarskola som varje cykelintresserad individ bör få den stora äran att delta på. Ikväll står cykelrengöring på schemat och på torsdag är det dags att cykla till jobbet igen!

11 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Underbart Kajsa! Antingen ställer du skönheten vid skrivbordet eller så köper du en till hoj som du kan ha ståendes ute. Enväxlat fungerar utmärkt att pendla med till Lund.

Amelie sa...

Ja mycket trevlig dag igår! Tack!

Anonym sa...

snacka om att leva cykel! Underbart Kajsa

Snarkus sa...

vilket håll kör du? och vilken byggnad sitter du i?

Kajsa sa...

hmm, vad menar du med håll? jag kör från malmö till lund via åkarp, hjärup :-) sitter i sony ericssons gamla huvudbyggnad. gör du mig sällskap torsdag morgon?

Snarkus sa...

eventuellt. sitter på oslo, men jag föredrar att köra över nordanå, tottarp, och vad det nu mer blir. kan ju ta det på rundan imorgon!

Emma sa...

Hur lång tid tar det till Lund?

Kajsa sa...

under timmen :-)

olle h sa...

Jag har fått tillbaka min cykel med reklamerad skitväxel så jag cyklar nog ons, tors. Över nordanå. Jag lämnar dock värnhem 7:30 vilket vissa antytt är för sent. Men men. Vore kul med sällskap.

Jens sa...

Ni lyckans ostarsom kan cykla till Jobb, en annan får planera cykeltid:-)

Thomas Gervard sa...

Nu när ändå arbetscykelpendling är på tapeten så får jag nog ta och bekänna en liten grej.. Jag bor på ystadsgatan 41.. jobbet ligger på 53.... och jag cyklar dit, alla 350 meterna. Jag vet inte om det är lika illa som de som faktiskt sätter sig i bilen för samma sträcka, men jag borde nog lära mig gå snart.

Oh, just det ja! Amelie: jag har köpt en gammal (men fin) cykel av Jens som defintivt skall poleras upp. Om man bjuder in sällskapet på fika så finns det kanske möjlighet att få bänka sig för en putsarskola?