lördag 24 januari 2009

Vellinge kommun, SÖK HJÄLP!

Hela sverige vill få folk att börja cykla. Regeringen vill det, kommuner vill det, läkare vill det, team solde vill det, ja ALLA vill det eller alla utan Vellinge kommun. På vägen ut till skanör/falsterbo från höllviken har det nu byggts ytterligare en fil istället för som tidigare breda väggrenar. På vägen ut till skanör idag tutade ta mig f.. varenda bil och ville köra oss av vägen. Bevara vår halvö cykelfri! Har du ingen bil är du inte välkommen hit! Det är pinsamt och jag blir tokig när jag tänker på det. Det investeras pengar för att bygga cykelvägar, rapporter släpps som påvisar att 30 minuters cykel per dag är bästa receptet för folkhälsan. Läkare skriver; börja cykla på receptet. Men i Vellinge kommun inte, där köper man en ny SUV och uppmanar folk att ta bilen istället. Nej, hade det inte varit för att världens bästa Aldo befunnit sig på denna ö hade Team Solde aldrig mer cyklat dit. Pinsamt säger Team Solde och kommunpolitikerna borde faktiskt söka.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Fan va bra skrivet, det här ska vi skicka vidare till vellinge kommun!!! Kul att ser er idag! ses imorrn! ciao Hanna & Aldo

Anonym sa...

Helt sjukt är det!! Det är Vägverket som basar över väg 100 och vill förbättra framkomligheten för busstrafiken. Cyklister hänvisas till banvallen - en grusig, upptrampad, bortregnad lersträcka mellan kusten och väg 100, som Vellinge kommun regerar över. Belysning ska det bli men säkert ingen asfaltering eller upprustning av underlaget Det är många landsvägscyklister på Näset med omnejd som tar dagsturen till Falsterbo, Skanör och Aldo! Nåt måste göras!! Hur många skriver under på det?

Unknown sa...

Jag skriver under på det!!
Verkar som politikterna har lite otur när de tänker ibland...ja, eller rätt ofta tyvärr!
Bättring!!

Katarina M-I sa...

Det är helt sinnesjukt... Men det har varit fel på bilisterna i Vellinge kommun länge. Antagligen tolkar de tilltaget som att det är helt OK att köra ner cyklister nu.

Anonym sa...

När det gäller Vellinge kommun så slutar jag aldrig förvånas...
De har aldrig tagit ett humant beslut i under min livstid i alla fall.
Bra inlägg! /jens

Snarkus sa...

Jag gjorde ett par minuters intensiv research och hittade ett namn och en epostadress till herren på Vägverket som är ansvarig för det här haveriet. paul.lyckander@vv.se får i detta ögonblick följande meddelande i sin inbox:
"Hej Paul!

Jag har förstått att du är ansvarig för bussfilsprojektet på väg 100 mellan Skanör och Vellinge.

Jag cyklade idag sträckan mellan Höllviken och Skanör tur och retur, och det är numera en av de sämsta vägarna jag cyklat på. Om försöket med bussfil visar sig framgångsrikt nog (i Skånetrafikens ögon) och det blir en permanent lösning, vad planeras för lösning för alla som cyklar denna sträcka?

Att hänvisa till banvallen är inte okej. Cykeln är ett fordon och måste behandlas som ett dylikt. Det fungerar inte att tränga ihop cyklar med fotgängare, hundar, barnvagnar och dylikt. Det är olagligt att cykla på trottoarer just av denna anledning så jag kan verkligen inte se logiken i att hänvisa cyklister till vad som faktiskt är motsvarigheten till en trottoar - och som dessutom saknar ordentlig beläggning.

Vägverket har som ett av sina mål att minska trafikens påverkan på miljön, och ett självmål som det här är pinsamt.

Mvh,
Markus Schachtschabel

tel: 0703929743"

Anonym sa...

Bra gjort Snarkus!

schmunk sa...

Gjuten insats Markus!

Anonym sa...

Den skriver jag under på! Gott jobb Snarkus!!

Anonym sa...

http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article386586/Nytt-korfalt-pa-Naset-ska-ge-buss-fordelar.html

"Cyklisterna hänvisas till gång- och cykelleden på gamla banvallen, som dock kan behöva rustas upp.
– Bärlagret måste troligen förbättras, men det är en fråga för kommunen, säger Paul Lyckander."