tisdag 10 november 2009

Klargörande efterlyses.

Kom på mig själv med en reflektion kring epitetet man bär i egenskap av totalvinnare av Onsdagsspurten, som genast kräver ett förtydligande från tävlingsledningen. Jag tänker naturligtvis på epitetet ”Spurt-” som i Spurt-Ola.
Bär man epitetet för all framtid, som de amerikanska presidenterna, eller får man enkom bära det när man är regerande mästare, likt världsmästarna inom professionell cykelsport bär sina ränder?
Finns det något i tävlingens statuter som reglerar detta?

6 kommentarer:

Snarkus sa...

Henke är ju fortfarande Spurt-Henke med svenska folket även nu när knappt någon minns hans rungande segerkavalkad häromåret! Jag tror det sitter kvar.

Anonym sa...

Clabbo all heder vilken bra fråga! Jag tycker Spurt- prefixet borde vara livslångt, vi saknar något liknande på Pro Tour. //Greven

Jens sa...

Jag håller med om att prefixet är liksom presidenternas livslång, "Spurt-Greven" torde ju vara den ultimata titeln och bara en kan ju faktiskt inneha den titeln herr Greve ;-), jag hoppas ni löser detta dilemma snart.

Själv kan man ju bara drömma om prefix....

Anonym sa...

Skall man då även kallas bergs-greve eller total-greve. hummm detta tål måste tänkas över.

Jens sa...

Klart att klassificeringar i underkategorierna måste finnas, men vad gäller "total-greve" så måste det ju bli kort och gott - Greven, eller har jag fel här?


Vill nog ha ett prefix ändå....

Johan C sa...

Det är som att bli adlad. Istället för von Stålhammaren eller Sir Alex så blir det kort och gott Spurt Ola. Denna titeln kommer aldrig att tvättas bort utan det kommer stå på era gravstenar.
Skillnaden med att blir adlad och spurtad är att man inte behöver gå med i någon suspekt gubbklubb om man får spurttiteln.
Frågor?