onsdag 18 november 2009

Dagens fråga - Idol-Mattias

Mattias, är det töntigt att cykla mountainbike? Har aldrig sett dig på
en mtb.


Hej Dan!

Tack för din fråga.

Mountainbike är en fin sport, för skogsmullar.
Jag har kört ett mountainbike lopp. Tävlingen hette Nightmare Classic och gick i Göteborg, jag tror året var 1990. Det var kolsvart och man fick köra med pannlampa. Det var ett riktigt blött kärr på banan som man var tvungen att springa över. Jag tappade min ena sko i kärret och efter mycket letande så hittade jag en sko, men den var inte min...Det var inte roligt, ingen fart, ingen taktik, inga rafflande spurter.

Mountainbike är ett perfekt verktyg till vinterträning och att upptäcka naturen med. Att åka runt på fina grusväggar och bygga grund. Men det är på landsvägshojen som riktiga tävlingarna körs, där agnarna skiljs från vetet..

Hög fart, lagåkning, taktik, attacker, rafflande klungspurter, kantvindsåkning mm är ingredienser som enligt mig skiljer landsväg mot mtb och gör landsvägscyklingen till världens mest fascinerande och hårdaste individuella lagidrott!

Jag älskar cykel och det inte töntigt att köra mountainbike men inget slår landsvägscyklingen!!

Ha en bra dag Danne!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också åkt MTB-lopp, det hette Finnmarksturen. Limpan frågar mig varje år om jag vill följa med igen, jag svarar alltid med en motfråga;
-Har de asfalterat?
// Greven

Pelikanen, jag känner att vi behöver din åsikt i detta ärende.

Anonym sa...

Idol-Mattias är för tillfället inte anträffbar för denna typ av fjanteri frågor. Idol-Mattias finns att tillgå på presskonfen Söndag 13.00 Skanör, innan dess råder extern tystnad. //presscheif Farmers

Pelikanen sa...

Hej,

Mycket bra inlägg av Carlsson som jag skulle vilja spä på med 5 personliga åsikter och fakta.

1. Måjtenbajk var en fluga som någon slog ihjäl 1995.
2. Rakt styre är helt fel i alla lägen. Det skall vara bock.
3. Det är töntigt att cykla med rakt styre.
4. Tractor Pullers management har förbjudit medlemmarna att köra Måjtenbajk iförd TP dräkten på grund av att det strider mot varumärket Tractor Pullers stadgar.
5. Mojtenbikecyklar är svampiga & tunga & sketna & fula & och otidsenliga.

Jag har 18 punkter till men väljer att sluta här så jag inte blir åtalad av någon lersprättare för förtal.

Själv sålde jag av alla cyklar med rakt styre före millennie skiftet och kör nu bara med bock. Racer och Cross.

Mvh///Bocken

Katarina M-I sa...

Mountainbike är för riktiga män och kvinnor som klarar att ta hem segern utan att ligga på rulle.

(jaja, jag får väl äta upp det här på söndag)

Bock är för bajsnödiga.

Mvh MyggEtt

Anonym sa...

Helt rätt katta, Cadel Evans, Kessiakoff, Larsson har något gemensamt, kan inte minnas vad det var...

kessiakoff var en lipsill och blev förvisad från gruset, larsson är kompis med kessiakoff och cadel evans var med en lipsill. Dock har de lärt sig hantera bågen, blivit gamla och sletna/ förpassade till landsvägen. snart åker de väll fixie och lyssnar på triphop med.

Anonym sa...

Alltså hallå! Du kan ju inte vända att tre världsatleter insett meningen med livet och bytt från geggan till landsvägen, till ett argument för mojtenbike. Nä där får du allt försöka igen käre vän. Respektfullt från Greven

Den 8e Kaptenen sa...

"Man kan ta bort måntenbajkern från dyngan, men man kan aldrig ta bort dyngan från måntenbajkern"

/kapten 8.

coach sa...

ska vi rota i fler intressanta 90-tals konflikter har jag några förslag:

Kjell-Olof Feldt avgår som finansminister

Skåne län bildas när Malmöhus- och Kristianstad län blir ett

Öresundsbron byggs

Internet slår igenom