tisdag 22 april 2008

Motgångar föder framgångar





Dag 1

Börjar dagen med näringslösning+kallt kaffe (för övrigt rek. på paketen) detta gör man bara en gång, Redan på tåget till jobb så började hunger ge sig tillkänna och så har det fortsatt under hela dagen det är först nu på kvällen som det har lugnat sig. Annars har det varit en dag full av karaktärstest. Två kollegor firades av på jobb med, marängzwizz ( Smärtsamt!!!)och när jag kom hem så testades jag en ytterligare en gång av min sambo som knaprade i sig två ekologiska kabanoss(det gör ont, det gör ont...) med tillbehör mitt framför ögon på mig. Men allt jag kunde tänka på var hur jag ska slipstreama The Man i branterna och blåsa förbi han strax innan krönet... 0.1085ton

9 kommentarer:

Johan C sa...

Lider lite med dig, men det är inget matläger vi ska på i borås. Du får ta med dig lite sånt trevligt pulver. Det ser jättegott ut!

Anonym sa...

Man skall vara mycket försiktig med bantningskurer. Om man tänker efter, hur mycket fett förbränns för att man svälter kroppen? Absolut inget. Det kroppen gör är att den förbereder sig på en tid med svält och börjar då plocka energi ifrån musklerna och vattnet i kroppen. Den hushåller istället med fettet eftersom detta kommer att behövas under svälten.
Den största delen man går ner är under dessa bantningskurer är vatten, och det är inte bra om man ska på träningsläger!!! Istället bör man se över sin kostvanor och försöka äta bra och regelbundet. Cykla sedan som en sinnesjuk som kommer kilona flyga bort! Man måste äta en bra kost så att man orkar träna och så att kroppen har en chans att återhämta sig, det funkar inte med nåt pulver.

Erik A sa...

jag är helt inne på henkes spår, vem nu henke än är men det låter som om du är en extremt bra människa henke. Kasnke teamet kan hyra in dig på kost föreläsning ngn helg? Matti, skit i pulvret iaf bantningspulvret...

espressobiker sa...

Jag säger samma som ovanstående. Skippa bantningen innan Campen. Du behöver all energi till de dagarna. 15 mil gör man inte på pulverdiet, du kommer hitta både vägg och hammare innan du hinner säga cyclocrossdäck ;).

Jag skall ge ett tips för att gå ner i samband med cykling. Kör långa sammanhängade rundor utan energitillskott, då lär du kroppen att använda andra energidepåer. Rundorna skall vara över tre timmar och i ett snacketempo.

/Ola

Anonym sa...

Instämmer helt med Ola. Man kör inte en 15 milsrunda på pulverdiet. Jag tror tom att det kan vara farligt för hälsan att banta bort vatten och sen träna hårt. Och efter träningen så behöver man ju fylla på enegridepåerna och det gör man inte med pulver utan med bra MAT.

Visst kan ni hyra mig som föreläsare Erik men jag är sinnessjukt dyr! Har ingen som helst erfarenhet och kan faktiskt inte så mycket mer om kost och sånt än det jag skrivit. Men om ni vill så ställer jag självfallet upp.

Anonym sa...

Kaffe ökar ju som bekant förbränningen. Så till den milda grad att jag som kan ha lite svajigt blodsocker helt undviker det när det är dags för träning och ansträngning. Jag kan få ett "hål imagen" och kallsvettning om jag sörplar kaffe (som jag iofs tycker mycket om), särskilt då jag tränar.

Detta har ju lite att göra med vad övriga skriver här - man skall uppnå ett stabilt blodsockervärde och då det gäller maratonansträngningar (som Vättern, men även kortare). Det gäller att inte tömma kolhydratdepåerna pang bom så man sedan börja talla på musklerna. Istället är det fettet som skall brännas när kolhydraterna är slut, om jag nu fattat saken rätt.

Espressobiker är inne på rätt spår där. Det gäller att träna utan snabba kolhydrater under tiden för att vänja kroppen att bränna energi på ett hållbart och riktigt sätt. Själv måste jag tyvärr tillföra lite kolhydrater om jag kör längre än 1,5 tim, men jag försöker då tillföra långsamma så gott jag kan. Sportdrycker av modell "kick" skall man vara försiktig med, åtminstone under träningen.

Det finns ju shitloads att läsa om detta på olika forum, men är man inte specialintresserad tror jag det räcker med att lära sig vilken fördelning av långsamma, halvsnabba och snabba kolhydrater man behöver innan, under och direkt efter belastning. Man behöver även ha koll på proteintillförseln så man inte bryter ned istället för att bygga upp.

Själv har jag med mitt lilla blodsockerproblem sett detta som en utmaning, och jag tycker numera tom att det är kul och intressant att lära mig om kost/motion.

Hyr in henke, det gynnar båda parter (då måste han läsa på än mer).

Anonym sa...

Blev lite långt inlägg, men cyklandet har verkligen gett mig en aha-upplevelse då det gäller frågan om varför jag orkar eller inte orkar, snabb och långsam energi osv osv.

Tidigare var dett mer eller mindre höljt i dunkel för mig, och jag fattade inte alltid vad som hände då det gick bra/dåligt då jag sportade eller arbetade hårt.

Dan Stenqvist sa...

Matti, vad snackar alla om? Jag tror stenhårt på den här taktiken.

Anonym sa...

Tron kan ju försätta berg och det kanske funkar för er teammedlem. Håller tummarna.

Ang fettförbränning/träning finns det en del myter som måste avlivas:

"Lågintensiv träning bränner inte kalorier eller höjer inte ämnesomsättningen...Rigorös hård konditionsträning...är det bästa och effektivaste sättet...att bränna fett...eftersom den här typen av träning bränner fler kalorier på passet och höjer ämnesomsättningen i timmar efter träningen."
FRÅN:
http://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=784

Intensiv styrketräning typ gym/cirkelgym skulle öka BANTAR-BJÖRNS kaloriförbränning rejält, OCH göra honom stark som Hulken.