söndag 22 februari 2009

Söndagstipset; FIND YOUR SPEED AND RHYTHM

Det finns bara en i team Solde som kan klättra, det är Dan. Dan sitter dock inte säker, ALLA vill bli bättre uppför och att du ska hänga av oss hos Lotta på Åsen kommer inte hända.
Climbing should always be done in your comfort zone. Ride at your own pace - Know your limits and listen to your body. If you become anaerobic, you won't recover, so let faster riders go. It's a common mistake: Trying to keep up with better climbers on the lower slopes, then reaching your limits and losing big hunks of time. Take it a bit easier and you have a much better chance of catching them later. You don’t want to over exert and go anaerobic. If you're nearing your red line on that hill, slow slightly, breathe deeply and continue at a speed within your ability.
Use the right gears and shift early to balance the work of your muscles and aerobic system. New riders often make the mistake of pushing their muscles until they cannot push any more. When they decide to shift to an easier gear -- if they have one -- it is often too late. The muscles are exhausted and unable to continue.

11 kommentarer:

Snarkus sa...

Är det inte dags att börja köra lite backar på Söderåsen snart? Jag kanske har bilen hemma i helgen, vem är sugen? (Vet visserligen inte om man kan få in några cyklar i den.. )

Johan C sa...

Jag är absolut sugen snarkus. Vad sägs om nästa söndag om det inte är någon snö? fler som är sugna?Bilar?

Snarkus sa...

Jag är på any given sunday som det ser ut nu! Jag kan nog fixa bil, men det går inte in så mycket cyklar i den (Renault Clio). Men man kanske kan fixa en bil till och ha en till cyklar och en till åkare?

Dan Stenqvist sa...

Jag ska se hur landet ligger till i plugget. Jag har ju en golf vi kan köra med i så fall!

Snarkus sa...

Man går inte i skolan på söndagar Dan! Du har väl dessutom ett KOM-rykte att bevisa...

Erik A sa...

Jag håller med Snarkus. Fan vad du håller på med plugget Dan. LÄGG NER.

Kristina sa...

Jag är på!!! Finns det plats så ska jag med. Jag har även en bil. Men inget körkort. Bilen står i ett garage på södertorp. Tyvär går det inte att fälla sätena i min bil :(

Anonym sa...

Jag och Tompa är på. Tompa har bil men det är svårt att åka fler än 2 pers med cyklar i den. Men vi kan utan problem åka 5 pers om en annan bil kan ta cyklarna...

schmunk sa...

lol, jag skrev kommentaren 09.06 på min sambos dator. Det är alltså jag schmunk och inte Kristina som vill följa med.

Anonym sa...

Vilken söndag snackar vi om? 1:de eller 8:de ?

Anonym sa...

Cykla dit istället? ca: 5 mil dit stanna till i tågarp på väg hem.