Il Macharonne har skrivit ett väldigt läsvärt inlägg på Tractor Puller-bloggen. För säkerhetens skull kopierade jag hela texten och lägger ut här med. Ibland kan man inte vara nog tydlig!
Kära medcyklister!
Efter Onsdagens incident så sitter säkert en del av er, inklusive mig själv, och funderar över vad som egentligen hände och hur vi kan undvika vurpor i största möjliga mån. Jag pratade med en del av er efter smällen och fick en rad kloka ord. Dessa tillsammans med min egen erfarenhet får forma några tumregler för hur vi tillsammans kan öka medvetenheten i klungan och minska riskerna.
1. Är du nybörjare eller ringrostig på att köra i större klungor: Lägg dig gärna 3-4 led bak för att få en överblick över klungan och lär dig se hur mer vana cyklister beter sig.
Håll också avstånd i både sidled och till framförvarande i början och alltid med ett finger på bromsen, eftersom det ofta blir ryckigt i uppdrag då alla har lite olika fart.
2. Byt ALDRIG spår i en spurt om du är osäker på om det finns cyklister på väg förbi dig. Tänk längdskidor.
OM du ska vika ut (svänga) i en spurt, titta ALLTID över axeln åt det hållet du är på väg åt.(självklart kan man tycka men jag har sett många cyklister kolla ena sidan och sedan svänga åt andra...trot om du vill) Tips: Man kan också titta ner mellan benen för att se bakomvarande Pullers.
3. Att köra klunga är inget man lär sig på några Onsdagar. Det kan ta en hel säsong så se det som en erfarenhet du bygger upp för att kunna köra FULL PULL.
Generellt skulle jag vilja föreslå, som en klok Urban Chicken sa, att inga tempocyklar används i OS. En tempohoj kan lätt få ett kast i vinden och då kan de lätt gå snett.
Summa summarum:
Säkerhet först, FULL PULL sist. Detta kan man applicera på varje enskild spurt eller på en hel säsong beroende på hur van man är som cyklist.
Viktigaste ändå efter sista spurten är att vi haft kul, och är alla oskadda är det en seger i sig!
Lycka till Vänner!
Il Macharonne Tractor Puller
Team Sportif Skåne
torsdag 12 maj 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Well said!
Och glöm inte att om ni väljer att ge upp spurten och hamnar lite längre bak, så håll till höger ändå och ha lite uppsikt bakåt, för vi damer startar alltid spurten lite längre bak. Tillika får vi damer ha god blick framåt för att ha uppsikt över andra trötta själar. Det gäller ända fram till mållinjen och en bit därefter.
Bra där Sarah! Nästa onsdag får vi köra en liten genomgång innan vi drar igång. Jag var lite för hastig denna onsdag kände jag och glömde faktiskt dessa väsentliga, viktiga säkerhetsgrejer. Man kan som sagt inte ta för givet att alla vet hur man ska köra!
Dan, texten är uppdaterad med ett extra gear-tips, copy paste :)
El Maco
Skicka en kommentar