onsdag 30 september 2009

Höstmeck.


Det var roligt att cykla i skogen. Jag blev aningen sugen att införskaffa en alldeles egen måntenbajk. Har en fin stålram men tyvärr är det lite trötta komponenter. Behöver ett meckprojekt.
Om det är någon som har något av detta till en rimlig peng så vore jag tacksam.

* Gaffel entums a-hed
* Framväxel till vanlig biachi stålram
* Bakväxel 9-delad
* Bromsar V-broms
* Styre
* Reglage broms,växel

tisdag 29 september 2009

Söndagskonsert



Kings of Convenience lirar söndagen den 4:e på Mejeriet i Lund. Någon som är sugen att gå med mig? 250 spänn kostar biljetten.

måndag 28 september 2009

Blixt&Dunder



Är det här julklappen till Blixt&Dunder år 2024, Blixten?

Vanilj



Sacha White gör några av cykelvärldens absolut finaste hojar. I dagarna släppte han bilder på några nya åk. Det ryktas om att väntetiden för en ram är 5 år...

Ola!

Ola C, skicka in din adress nu!

söndag 27 september 2009

Skogstur

Slagskeppet.



Max, Coach och Emelie.
Lägesrapport halvvägs på skogsturen.

Slagskeppet åker över en jättedjup å.

Gick riktigt lätt att vakna i morse. Lite smått nervös körde vi i coach's skåpbil till Napoleon som bor i Genarp. En lånad MTB stod uppdukad i hans trädgård, sen var det ut på äventyr.
Vi körde på små stigar och grusvägar. Upp och ner hela tiden. Man leker med pulsen på ett helt annat sätt än på landsvägshojen.
Det går riktigt fort utför på de små stigarna över sten och rötter. Det är bara att släppa kontrollen och hoppas på det bästa i vissa lägen. Det blev tre vurpor varav en var rejäl. Åkte efter Coach som är gammalt MTB proffs. Helt plötsligt dyker det upp ett fält träd över stigen. Coach hoppar snyggt över. Jag får tokstopp på bakhjulet och går i backen. Trillar med låret över ramen och fick en rejäl lårkaka. Det gjorde ganska ont men det gick över. Det är skönt att slå sig lite.
Annars är det riktigt jobbigt för händer och armar. Det skakar och slår hela tiden. Riktigt kul. Jag har fått lite mer respekt för de som är grymma på MTB.
Tack för en fin dag allihopa och tack Nappe för lånet av cykeln. Det var inte sista gången!

Premiär


En liten klunga gav sig ut på Romeleåsens fina stigar idag. Det blev mek stopp, lårkakor och lite annat nödvändigt. Episkt, som vanligt när Max är med. Tack alla!

Adresser

Oj oj! Ola, Jenny och Helena, skicka in era adresser till info@teamsolde.com så kommer tidningen Outside snart i er brevlåda!

lördag 26 september 2009

Ut i skogen.

Imorgon är det MTB premiär för min del. Ska bli mycket intressant att testa denna cykelgren. Är i fint sällskap med Max, Coach och Självaste Slagskeppet. Kommer en mer detaljerad rapport imorgon.

fredag 25 september 2009

Grattis Gurra!


Han gjorde det igen, knep en silver medalj på ett mästerskap, otroligt! Fabian (Blixtens polare) är inte mycket att göra åt utan bara att imponeras av. Hursom helst, team Solde lyfter på alla hattar vi har och ger Gustav stora kramar. Detta betyder massar för svensk cykel och förhoppningsvis får det ännu mer folk att börja hojja. Grymt krigat Gustav och jag tycker att det är väldigt märkligt att du inte får köra linjet?

torsdag 24 september 2009

en helg i november...


... kommer det ner en liga från urskogen för att sno Aldo spurten ifrån alla Malmös välrakade ben. Vi minns alla sist att hetsen var total innan, det snackades om pakter hit och dit, det snackas om att någon skulle köra fel i sista böjjen, så blev oxå fallet. Ja, det var mycket snack innan men desto mindre efter...

Hursom helst, jag längtar redan och det är inte omöjligt att Clabbo kommer att tradeas för att sitta på Åboms hjul och sedan ställa ut sista 100? På bilden ovan ses Heman som är TP ansvarig denna vecka för musiken, Lindström i röd hatt och Åbom, ja det leendet känner man ju igen.

onsdag 23 september 2009

Bankettbilder!

Bilder från banketten hos Peltons!

Veckans låt med Tractor Pullers

Här kommer länk till T-pullers bidrag v39. Var 12 år (1974)när jag började köra testcykel till denna höjdare, då drömde man om att bli cykelpro, blev bara en habil T-pullers ryttare på äldre dar.

Mvh. Anders Magnusson

tisdag 22 september 2009

Onsdagsspurten 2010- Fullgas!

Fick ett foto i brevlådan. Det är en uppmaning att sköta sin vinterträningen för att slå en som är revanschlystern på Onsdagsspurten nästa år.

Slagskeppets filosofiska och praktiska måntenbajkskola (1:1 Hårklyverier)

Först och främst vill jag tacka Johan för den eminenta presentationen av
min nya måntenbajkskola, och såklart för möjligheten att dela med mig av
allt jag inte riktigt vet ännu men tänker göra vad jag kan för att lära
mig. Det är inte vem som helst som får chansen att basunera ut sina vilda
spekulationer på Team Soldes hemsida och för det här är jag evigt tacksam.

I denna första del av min kurs tänkte jag försöka reda ut vilka olika
discipliner som existerar inom mountainbike (och hur håriga ben man bör ha
inom de olika disciplinerna).

Cross country
Det man nog oftast menar när man säger mountainbike är cross country, ofta
förkortat XC. Cross country fungerar ungefär som linjelopp på landsväg.
Man cyklar på slätan, uppför, och utför. Banorna är ofta en blandning av
grusväg och tekniska partier på stig med hinder som måste forceras i form
av till exempel lera, rötter, stenar, diken, spänger och branta backar. I
den här grenen är det kutym att likt på landsvägen raka sina ben. En
ursäkt man kan använda för att motivera benrakningen är att det gör ont
att slita bort lerkakor när de sitter fast i håret.

Singlespeed, 29er
Både singlespeed och 29er är snarare typer av cyklar än
tävlingsdiscipliner men jag väljer ändå att ta upp dem här. En singlespeed
är en enväxlad mountainbike och en 29er är en mountainbike med 29"-hjul
istället för vanliga 26"-hjul. Även om man inte är så bevandrad inom
mountainbike så är det relativt lätt att avgöra om det är en 29er eller
singlespeed man stöter på, eller en helt vanlig XC. Håriga ben,
tatueringar, samt billig öl är kännetecken att titta efter. Tävlingar på
singlespeed och 29er går till ungefär som vanliga cross country-tävlingar,
fast utövarna är iklädda baddräkter och berusade.

Typisk singlespeed-tävling (Singlespeed World Championships 2009 i
Durango, Kalifornien. Bild från cyclingnews.com)

Downhill
Downhill är en slags mountainbike-tempolopp där man åker lift upp på ett
berg, dricker osunda mängder Red Bull till tonerna av Limp Bizkit och Dr
Dre, åker nedför en brant backe, och avslutar med att high fivea sina
guaranastinna polare medan de skriker "Awesome!". Tiden tas endast på
utförsåkningsmomentet. Benen är helt och hållet orakade och nedstoppade i
jättestora byxor.

Downhilltävling

De flesta som läser den här bloggen är landsvägscyklister. Hur ska man som
landsvägscyklist då förhålla sig till hår-reglerna jag kort nämnt för de
olika disciplinerna? Många i Team Solde och kretsen kring dem har dessutom
en livsglädje och vilja att ta för sig av livets goda som för dem kanske
närmre till singlespeed- än cross country-cyklismen. För dem blir
hår-reglerna ett riktigt dilemma. Problemet är i stort sett
icke-existerande för de som kan se sig själva i framtiden alternera mellan
cross country och landsvägscykel.
För livsnjutarna finns det dock ett par alternativ.
Det första är att inte alls raka benen. Då är man helt hemma på sin
enväxlade monstertrucksmountainbike men riskerar bli hånad när man kryper
ner i bocken ute på landsvägen. För att uppnå ökad förståelse för de
orakade spirorna kan man då utrusta sin cykel med reflexer, ringklocka,
och en sadelväska stor som en mindre Sovjetstat. Detta skapar en helhet
som får övriga cyklister att rycka på axlarna konstaterandes att här
kommer en Vätterncyklist.
Nästa alternativ är att raka benen. På landsvägen blir man då accepterad,
och i skogen kan man låtsas att ingreppet är ironiskt - vilket uppskattas
av varenda singlespeedare värd namnet.
Det sista - och mest kontroversiella - alternativet är att bara raka benen
från anklarna upp till strax under knäna. Genom att alltid köra med
knävärmare på landsvägscykeln så döljer man håret, och när man kör i
skogen drar man bara på sig ett par strumpor med riktigt höga skaft,
alternativt SPD-stövlar om det bättre matchar övrig utstyrsel. Kom dock
ihåg att om man väljer detta alternativ måste man undantagslöst ha
armvärmare på sig när man sitter på landsvägscykeln! (Halv)långbent och
kortärmat är absolut, strängeligen förbjudet!

So long, suckers!

Slagskeppets filosofiska och praktiska måntenbajkskola

Hösten kommer krypandes med allt vad det innebär kyla, regn, hala löv och så självklart mountainbike.

Snarkus ”Slagskeppet” Schebbellsdsfs fick följa med Robert Glembro’s till skogen och testa dessa maskiner. Slagskeppet blev såld av att bli smutsig och trilla och slå sig lite.

Nu är en alldeles egen skogstraktor införskaffad och vi ska få följa hans äventyr i ”Slagskeppets filosofiska och praktiska måntenbajkskola”. Det kommer bli både på ett fysiskt-, praktiskt-, psykologiskt- och filosofiskt- plan. Dilemman och undringar i form av nya prylar att ta hand om som hydralik och skivbromsar till om rötterna på träden får ont om man kör över dem med cykeln.

Det första dilemmat gäller hårväxt, mountainbike vs landsvägscyklingen. Landsvägscyklisterna gillar inte hår och mountaincyklisterna gillar hår. Hur gör man då om man vill kombinera dessa två. Tänk en fin höstdag och man vill ut och åka en tur ner till Skanör och fincykla lite. Ska man ha ett riktigt helskägg med rakade ben för att kompensera eller hur ska man bära sig åt?

måndag 21 september 2009

Johans minne...

...sviker honom en aning i inlägget nedan. Insekten i ögat kom precis efter Klagshamn och då var det dessutom frifart, så där fanns det ingen anledning för de andra ryttarna att känna att de lämnade mig bakom. Det hade de gjort även utan insekt i ögat på mig, det hade de gjort även om de själva fått all världens insekter i sina egna ögon. Jag är inte snabb, så är det. Men snabb ska jag bli!
Inte heller bör klungan känna någon att någon som helt skugga faller i vad som komma skulle. Det var nog på fältet innan Höllviken, och det var ganska hygglig kantvind, vilket inte var några större problem (jo, det var det, jag var faktiskt jättetrött) så länge man låg tryggt och skönt inne i klungan. Nu körde vi i belgisk klunga och rätt som det var skulle jag gå upp från sist i innerspår, där jag låg skyddad från vinden, till att avancera upp någon position i ytterspår. Där fick jag lära mig en läxa den hårda vägen. Den riktigt hårda vägen. Men också det enda sättet man riktigt kan lära sig; Släpp aldrig hjulet framför i kant- eller motvind. Jag slappnade av i någon sekund i vinden - samtidigt som jag tror att klungan ökade farten en aning, men det är med största sannolikhet en efterhandskonstruktion från min sida - och fick inte riktigt grepp på hjulet framför. Helt plötsligt hade jag släppt en meter, sen två meter och när jag släppt två meter och sjutton centimeter var det kört. Då var det jag mot vinden och jag kunde se klungan försvinna med mig lämnad bakom, samtidigt som jag kämpade förtvivlat för att inte tänka på hur jobbigt det var att försöka hänga med. Jag försökte att föreställa mig ett par vackra, valsvarvade och slätrakade vader framför mig som jag kunde följa, men det enda jag såg var två ungjävlar på cykelbanan bredvid vägen som försökte, och nästan lyckades, hålla jämna steg med mig. Som om jag inte var tillräckligt förödmjukad och slagen i spillror som det var.
Men det gick ju självklart inte ta sig tillbaka till klungan och jag ställde in mig på att skamset möta upp de andra nere i Skanör. Men jag kände mig ändå rätt nöjd över att ha lärt mig något nytt. Nu vet jag att man ska grisa för allt man har för att sitta fast på hjulet framför. Även om man får kämpa hårt för att få kontakt så lönar det sig nog alltid i längden.

Senare inne i Höllviken fick jag en annan sak jag har lärt mig under min hittills korta cykelkarriär bekräftat. Cykling är en gentlemannasport där man tar hand om sin klunga. De andra, nio till antalet, väntade in mig. De väntade in mig. Dessa riktiga ryttare, som säkert inte ansåg att kantvinden var mer än en skön bris i värmen, de som har vader som grapefrukter, de som har cyklat mer i sträck än vad jag har cyklat någonsin. De väntade in gröngölingen med 25 år gamla tennisskor, pedaler med korgar och vader som gnocchi. Vid just detta tillfälle var gnocchin dessutom att beskriva som tämligen sönderkokt.
För detta är jag väldigt tacksam. Tack ska nu ha, grabbar. Jag hade verkligen inte haft några problem med att ni fortsatt tuta på, snarare tvärtom. Det var faktiskt lite rörande att ni saktade in och lät mig komma tillbaka i klungan.

Sen lade jag mig på Carlströms hjul återstående bit till Skanör, innan jag tackade och släppte honom fri för att försöka ta prestigespurten. Tyvärr hade jag redan fimpat de chanserna för honom, men ni känner ju Johan, han håller inte sånt emot en. Han är en sann vän.

Hos Aldo slukade jag lite mat, en enkel shot espresso, en snus och en kolsyrad läskedryck från ett stort multinationellt företag. Och framför allt så blev det lite vila.

Hemvägen gick som en dans, nu var ju vinden i ryggen. Ett gäng drog av mot Trelleborg i höjd med Höllviken för en liten extra runda, medan andra lät vinden ta dem hem till Malmö. Nu kan ju läsaren gissa i vilken av grupperna jag befann mig.
På hemvägen kunde jag verkligen njuta av upplevelsen av att vara ute och cykla en sensommardag. Och konstigt nog kände jag att jag nog hade någon, kanske till och med några, mil kvar i mig när jag kom hem.

Det löste jag genom att slänga upp lillgrabben bak på gubbacykeln och tillsammans med min tjej åka ner till vänners kolonistuga för att avnjuta avslutningen av en fantastisk septemberdag med säsongens sista grille och ett par öl.

Är det inte livskvalitet, så säg?

söndag 20 september 2009

Höstens solhälsning.

Vilken tur. Är det inte mitten på september? En klunga på 10 pers möttes av sommarvärme. Armvärmarna åkte av ganska snabbt efter Malmö. Turen gick ner till Da Aldo's.
Clabbe tog ett nytt highscore i längd, 8 mil på mätaren. Innan Vellinge hade vi lite kantvind och helt plötsligt var vi bara 9 i klungan. Clabbe fick något i ögat och sa inte ett pip om att vi skulle stanna. Efter ett tags väntande så kom han dock ifatt. Vi blev oroliga att vi skulle göra våran livs första avhängning på våra turer.
Tack för en riktigt trevlig tur pojkar!

En riktigt sliten Clabbe efter en tuff motvind påväg ner till en stärkande kaffe.

Det fylldes på med kolhydrater och kaffe.

Sjukt stora vader.

Schmunken hade inspirerats av Pride festivalen och körde med grymt snygga däck.

Jonas

Ena föräldern till Solde Kaffebar, Jonas, var ute och cyklade i fredags. Det slutade så här. Notera saftbacken.

lördag 19 september 2009

Söndagsrulle!


En söndag med lite samkväm? Vi träffas Kl 11.00 vid den gamla hederliga Rondellen för en kvalitetsrullning till Da Aldo's. Vad sägs?

Frimans klipp




Jonas Friman (som dricker cappu på dubbel 08:36 varje morgon) parkerade denna hoj utanför i onsdags. Jonas köpte den av en farbror för 1000 spänn. ALLT är orginal. Någon som vet något mer om den?

Veckans låt med Tractor Pullers

Veckans Låt TP

Under föregående helg var det finfrämmande i Borås . Hela Tractorpullers var samlat för att fira alla segrar som teamet erövrat under den gångna säsongen. Smink och segerdricka flödade i enorma mängder. Dessutom skapades det rockhistoria när teamet spelade in en fin liten ”bit”. De inledande scenerna där teamet spatserar omkring är inspelade på de skumma gatorna runt Stora torget. Värt att notera är att Greven som fick den hemtama rollen som sångare återigen inte lyckades fixa Björnvakt under helgen. Den bejublade liveinspelningen gjordes sedan på Harrys .

Mycket Nöje!

Norellen Tractorpullers-Skåne

fredag 18 september 2009

Dambad på Kallis

http://www.photosight.org/up/2009/01/07/95884.jpg
Cykelsystrar, på söndag blir det bastu och bad på Ribersborgs Kallbadhus. De som är sugna på ett uppfriskande dopp eller två ses vid bryggan klockan 10. Inget cyklande med andra ord, denna dag blir det annat livsnjuteri. Tag med 50 kronor och ett hänglås (om du har).

Röda mattan var utrullad.


Banketten blev en värdig avslutning på en fantastisk säsong. Förra året var 20 pers som tryckte i oss en trött burgare på syltan Fejgans. Årets bankett var vi 46 pers med tillhörande mingel och fin mat. En utveckling som Team Solde gillar skarpt.
Det svingades rejält med öl och en och annan Fernet attackerades. Trevlig kväll där det byggdes broar utan cykelhjälmar. Den stora diskussionen var vem som skulle stå överst på prispallen nästa år. Det fanns många kandidater till den posten. Men kom ihåg att det viktigaste är inte att vinna utan att delta?!!?
Kul att så många dyk upp. Grattis till Spurt-Ola, Spurt-Helena och Spurt-Jenny ni var grymma i år.

Mallis 2010



Vi är nog många som väntar på ett Se å Hör repotage från banketten och den som väntar på något gott väntar ju alltid för länge, så är det sagt. Hoppas att malmö redaktionen snabbt får ordning på datastrulet så att vi får ta del av röda mattan bilderna.
Tills dess kan vi nu säga att Team Solde i samarbete med Team Glasrikesesan/Borås CA kommer att åka till Mallis v 11. Det kommer att bli en cykelresa sent att glömma, ön kommer att koka över av cykelkärlek, ja annan kärlek oxå för den delen men ni förstår vad jag menar.

I skrivade stund vet vi inte mer än att det blir av v11 och att vi siktar på att bli minst 30 pers, anmälan kommer att kunnas göra här på bloggen. Skriv en kommentar redan nu om du är sugen. Agenten har lovat att dra piggen på bakhjulet och bara det är ju värt resan.

tisdag 15 september 2009

Krämig kantarellpasta med rostbiff




Hej,
Jag och Vincent var i helgen ute i skogen ch plockade lite kantareller i det underbara vädret.
Så jag fick en idé att göra en underbart god liten pastarätt som jag tänkte ger er receptet på.
Krämig kantarellpasta med rostbiff.
Ingredienser;
Rostbiff
Kantareller
Vitlök
Salt & svartpeppar
Matlagningsgrädde
Kalvfond
Kantarellfond
Soya
Ruccola
Små söta tomater
Pasta helt valfritt men vi körde på ekologiska skruvar
Gör så här;
1) Koka upp vatten och lägg pastan.
2)Banka ut rostbiffen och skär i lagom stora bitar
3)Fräs biffen i en stekpanna tillsammans med vitlöken, salt & peppar
tänk på att låta biffen koka in sig i sitt eget spad.
4)Stek nu kantarellerna i en egen stekpanna med smör i och lite salt, låt kantarellerna bli sådär lagom knapriga-lägg sedan kantarellerna i stekpannan med biffen.
4)När biffen är klar fyller du på med en lagom mängd matlagningsgrädde beroende på hur mycket sås du tycker om men minst 2,5 dl, låt nu detta koka samman en liten stund.
5)Kolla pastan så den inte blir överkokt!!
6)Smaksätt nu rätten med lagom önskad mängd fond börja med kalvfonden och tänk på att inte ta i för mycket åt gången, ta sedan lite kantarellfond och sist men inte minst salta i lagom mängd.
Soya tar du i önskad mäng så att kulören blir härligt brun.
7)Blanda nu i pastan i stekpannan och rör om.
8)Klart att serveras, toppa gärna med ruccola och en liten söt röd tomat!
Man behöver inte ha pasta till denna rätt det går även bra med ris eller potatis.
SMAKLIG MÅLTID!



måndag 14 september 2009

Bars by Dan

Ni som följer bloggen vet att Dan älskar majs lika mycket som han älskar Downhill och Ove ihop. Vi i teamet börjar nu på riktigt bli oroliga för Dan, i helgen när vi andra tuggade bars och banan åker Stenis runt med dubbla majskolvar i ryggfickorna. Jag vet inte vad övriga känner men jag tycker att det är att ta det lite väl långt. En sak är iaf säkert, Dan tänker ekologiskt och han jobbar närproducerat så på så sätt är det ju bra.

söndag 13 september 2009

OSA

Glöm inte att OSA om ni ska med på banketten på onsdag. Vi bokar efter hur många som finns med i kommentarsfältet under "Banketten-inlägget". Björn Ericsson och Christer Möller har jag själv skrivit in.

Team Solde Summit



I helgen hade vi årets stora summit där vi lade upp strategierna inför 2010. Blixten fixade plankan (2,5 ggr bättre än Mando) och Carlström skumpan (som iof Blixten köpte när han förlorade vadet om armhävningarna). Bra snack där vi diskuterade igenom 2010 på ett mycket konkret och genomgående sätt. Idag söndag var det pressmaterialet som sköts och vi vill rikta ett stort tack till Martin "Schmunk" Gustavsson som ställde upp som superproffsfotograf.

fredag 11 september 2009

Banketten


Nästa onsdag 16 sep kl 19.00 kommer banketten att vara på Plocke-Pinn. Röda mattan är utrullad och Damernas värld uppringda.
Till en kostnad av 200 kr blir det mat på bordet. Vi måste förbeställa. Om ni som är sugna skriver en kommentar och även om ni är allergiska mot något. Vill ni har veggimat så kan ni skriva att ni inte gillar kött. Osa innan måndag så är ni gulliga!
Ses på Onsdag. Skål!

torsdag 10 september 2009

Lite bilder och en länk

Det finns ingen direkt anledning att skriva en novell här idag utan jag hänvisar alla att istället gå till Lindströms sammanfattning på protours egna sida och luta sig tillbaka och njuta.

Agent Ove är lycklig och sååå värd den rosa, kan inte fatta att vi är lagkompisar.
Så här ser den perfekta spurtkroppen ut, slank, snabb, lagom lång och döljande något lurigt.
Vilken kväll!
Vilken kväll 2!

Pro Tour är över för iår men jag längtar redan till prologen i april.


Pro Tour är så himla fint.


Idag var sista etappen på protour, utförlig rapport med bilder etc kommer under morgondagen. Ove och Madde blev kung resp prinsessa. Saxobank vann lag tävlingen, Pelikanen den gröna, Jonas den prickiga. På bilder ses Pelikanen slickande och Greven bitandes i segerbuklan för den gröna spurttröjan.

onsdag 9 september 2009

Det var dä det!

Vilken säsong. Förra året var vi glada när det kom 20 pers som ville leka cykel med oss. I år har vi nästan varit 40 pers i snitt. Ett rejält lyft i deltagar listan. Totalt har det varit med 144 ryttare med som har tampats om de åtråvärda poängen varje vecka. Man kan ju tro att standarden borde bli sämre för vi har varit fler, men nej nej. Det har varit riktigt tufft på spurterna. Kul att klubbarna runt omkring har dykt upp Cyklisten, CK Ringen, Lunedi. CK Staffantorps har varit ett helylle gäng hade med halva klubben några etapper i sommras. Världsklass! Vi tackar gudarna att det "bara" blev ett brutet handben som blev den allvarligaste incidenten ( Hoppas det är väl med dig Annika). Inga klungvurpor med 30 pers i en stor hög.

Sen var det här med vinnarna. I damklassen blev det benhårt in i det sista och det slutade med 2 st vinnare. Jenny och Helena slutade på samma poäng och få dela på äran att vara spurt-prinsessa. Det kommer bara vara hälften så många tidningar som kommer ringa till er och fråga hur det känns. Bra jobbat!
I herrklassen trodde vi Spurt-Henke var oslagbar, men han drabbades av cykelsjukan efter Vättern och gipsade några etapper. Ola tog vara på chansen och drog det längsta stråt i totalen. Han missade ingen spurt förutom när det var lagtempo två gånger. Då sa sportdirektören till honom att vila. Bra jobbat Spurt-Ola, inget snack om segern!

Hela Team Solde säger grattis till vinnarna och tackar för fantastisk underhållning under onsdagarna. Nu återstår det bara Onsdagsspurtsbanketten. Där blir Team Solde svårslagna!

Slutställning Onsdagsspurten 09.






Spännande avslutning!

Nu är det spännande. Förra onsdagen knep Jenny ledartröjan, men Helena ser stark ut. Det kan gå hur som helst idag. Själv har kastat in handuken och insett mina begränsningar. Ikväll ska jag bara rulla med och njuta av att få se den spännande uppgörelsen på nära håll. Häng på girls! Ju fler som rullar med i klungan desto roligare.

Kom, vi ses ikväll på årets sista onsdagsspurt!

tisdag 8 september 2009

Sista dansen

Imorgon kör vi sista dansen för säsongen. Samling klockan 19:00 vid blomsterkiosken alt. 18:37 vid St Knuts torg. Vi kommer att köra en bankett förmodligen nästa onsdag där prisutdelning sker och vinnarna applåderas. Inga konstigheter annars imorgon. Spurter som vanligt och fotografering som vanligt. Glöm inte att ta med lampor till hemfärden. det blir mörkt snabbt nu. Clabbe, ser fram emot att dra upp dig.

Veckans låt med Tractor Pullers

Året är 1995 och jag, Kozak, Körv, Greven och Limpan sitter i en VW Jetta leasing bil (årsmodell -87) och är på väg till ett GP lopp på något öde Industriområde kanske ändå bort i Upplands Väsby. Drivknutarna är på väg att ge sig så hela biljävlen hoppar och slör så det känns som vi kör igenom Arenberg skogen.
Men vad gör väl det......
I 24 kanalaren brusar vår favvo kassett "Blandade hits" med Eddie Meduza. Vi kan alla låtar innan och utan och sjunger med i varje låt som vi givetvis kan innantill.
Kozak kan inte inte texterna, han bara ler. Limpan kan texterna fullt ut men han vill inte sjunga, han vill sätta in Barbados kasetten men vi vägrar. Då visslar han sig igenom kasetten istället.
Eddie Meduza kasetterna knyter oss samman på något förunderligt sätt. Som en religion. När vi kör genom Uppsala centrum 19:30 spelar vi våra älsklingslåtar genom megafonen som vi har gömt i motorrummer så det dönar mellan husen. Tur att det var dags att vända på kasetten precis när snuta möter oss. Vänd på bandet.....
Raggarna lyser upp vid Körvmojjen när vi kör förbi fast Jettan inte är fin nog i deras ögon. Det skall vara 240!
Idag är dom sällsynta 240, 740 och till och med 850. Det är i S40 som Eddie spelas nuförtiden.
Och ibland.... när jag och Greven är alldeles själva tillsammans utan fruar och andra vuxna myndighets personer, då plockar vi fram blandade hits som Greven tankat över ifrån kasett till CD med kasettbrus och spelar oss lyckliga.
Veckans låt från blandade hits heter "kom hit skall du få" och handlar om en förbannad skåning och är något ni aldrig kommer få höra på Mix Megapol, men jag vill dela med mig av en 3 minuters närvaro i kupen på en Jetta 1996 tillsammans med 4 vänner.





Tomas Kozak, Den hemlighetsfulle Polacken från Stettin som på sannolika skäl är misstänkt för att ha stulit en Playboy tidning av undertecknad våren 1996
Anders "Körv" Ivarsson, 90 talets talangfullaste cyklist som gav upp cykel karriären pga av kärlek till kokta hot dogs samt Brudar&Bärs&Rock´n Roll
Fredrik "Limpan" Lindström, Direktör Spårtiff i Glasrikesresan som har ökat sin vikt med 5st racerhojar sedan 1996 samt idag medlem av Tractor Pullers
Greven medlem av Tractor Pullers
Pelikanen medlem av Tractor Pullers
Full Pull och glöm inte koppla loss plogen ///Pelikanen

Superkonstig förlängd gubbacykel

Var bara tvungen att fota denna jättekonstiga men samtidigt skönt annorlunda tvåhjuling.
Lägg märke till de mycket praktiska samt för passageraren förmodligen bekväma fotstöden.
Innovation på oerhört hög nivå.
Undrar om den går snabbare med den förlängda ramen.....hmm.....vore kanske nåt.