tisdag 15 september 2009

Krämig kantarellpasta med rostbiff




Hej,
Jag och Vincent var i helgen ute i skogen ch plockade lite kantareller i det underbara vädret.
Så jag fick en idé att göra en underbart god liten pastarätt som jag tänkte ger er receptet på.
Krämig kantarellpasta med rostbiff.
Ingredienser;
Rostbiff
Kantareller
Vitlök
Salt & svartpeppar
Matlagningsgrädde
Kalvfond
Kantarellfond
Soya
Ruccola
Små söta tomater
Pasta helt valfritt men vi körde på ekologiska skruvar
Gör så här;
1) Koka upp vatten och lägg pastan.
2)Banka ut rostbiffen och skär i lagom stora bitar
3)Fräs biffen i en stekpanna tillsammans med vitlöken, salt & peppar
tänk på att låta biffen koka in sig i sitt eget spad.
4)Stek nu kantarellerna i en egen stekpanna med smör i och lite salt, låt kantarellerna bli sådär lagom knapriga-lägg sedan kantarellerna i stekpannan med biffen.
4)När biffen är klar fyller du på med en lagom mängd matlagningsgrädde beroende på hur mycket sås du tycker om men minst 2,5 dl, låt nu detta koka samman en liten stund.
5)Kolla pastan så den inte blir överkokt!!
6)Smaksätt nu rätten med lagom önskad mängd fond börja med kalvfonden och tänk på att inte ta i för mycket åt gången, ta sedan lite kantarellfond och sist men inte minst salta i lagom mängd.
Soya tar du i önskad mäng så att kulören blir härligt brun.
7)Blanda nu i pastan i stekpannan och rör om.
8)Klart att serveras, toppa gärna med ruccola och en liten söt röd tomat!
Man behöver inte ha pasta till denna rätt det går även bra med ris eller potatis.
SMAKLIG MÅLTID!



5 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Så himla vackert Anna!

schmunk sa...

Asså varje gång jag går in på bloggen o ser dina inlägg så börjar det vattnas i munnen och jag springer till kylen.

Du kör mycket med fonder. Själv har jag bara kört med buljongtärningar hittills. Men efter du lagt ut dina recept så har jag nallat lite på dom där fondflaskorna på konsum. Kanske så att jag slår till i veckan!

Anna Axelsson sa...

Mysiga inlägg,

Jag lovar att du kommer undra varför du inte varit där och nallat lite tidigare....
Slå till du kommer inte att ångra dig.
Jag rekomenderar varmt BONG TOUCH of TASTE kalvfond.
/A

schmunk sa...

Investera i en sån här bänk till klubblokalen? : http://www.widelec.org/stuff/sebastian_errazuriz/sebastian_errazuriz_50.jpg

Amelie sa...

Den i barhöjd tror jag lätt på schmunk.