tisdag 15 december 2009

Veckans Bond - Gadgets

James Bond är på ett plan inte helt olik de flesta cyklister. Precis som oss gillar han material och prylar och han vill alltid ha det senaste i sina händer.
Om man ska gå in på alla olika "gadgets" Bond har förbrukar genom åren skulle en hel uppsats behövas så idag tänkte jag fokusera på det vi cyklister gillar bäst - färdmedel.
Bond har alltid varit före sin tid och med hjälp av sin gamle vapendragare Q, har han alltid fått sätta tänderna i den senaste teknologin.
Här följer några av mina personliga favoriter vad gäller den brittiske spionens färdmedel:

GT150 - gyllene läderinredd racerbåt bl a från Roger Moores debutfilm Live and let die -73


The Jet Pack - högteknologisk flygfarkost från filmen Åskbollen -65.
Lägg här märke till att detta är 19 år före härmapan använde något liknande vid invigningen av sommar OS i Los Angeles.


Little Nellie -välutrustad enmanshelikopter från filmen Man lever bara två gånger -67


Lotus Esprit - låg o skön superbil från filmen Älskade spion -77
Specialegenskap: Förvandlas i ett nafs till en u-båt med torpeder.


Aston Martin DB5 - fantastisk bildskön bil bl a från filmen Goldfinger -64


Om du tycker att jag har glömt just ditt favoritfordon är du välkommen att publicera detta i kommentatorsfältet. Om du inte har någon åsikt - skärp dig!

Nästa vecka: Skurkarna och brudarna.

8 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Det här blir bara bättre och bättre. Finns det planer på ett Bond Magazine, Della?

Thomas Gervard sa...

När skall Bond bli klimatsmart och så där lite hippt småtrendig, och gränsla en cykel som med ett par enkla handgrepp kan göras om till en ultralätt deltavinge? Eller är det som så att agenter helt enkelt inte kan vara coola på cykel, oavsett hur mycket kålfiber och titan som används?

Delavega sa...

Jag tror det beror på att en smokingbeklädd hemlig agent aldrig får svettas och det undviker man ju lättast genom att inte utföra något kroppsligt arbete (förutom att ge alla skurkar ett ordentligt kok med stryk då o då).
Annars är jag helt med på vad du säger Gervard.

Anonym sa...

Jag älskar dina inlägg, skulle vilja säga att du är den i hela Team Solde som gör dom överlägset bästa inläggen när du väl gör dom. En liten önskan. Både brudarna och skurkarna förtjänar en egen vecka.

Delavega sa...

Ditt ord är min lag. Egna veckor får det bli.

Anonym sa...

du missade den svenska bond bilen som roger moore körde Volvo p1800. eller varför inte den pippi gula cittran 2cv. har för mig han även körde en mersa på räls. och en flådig bmw csi. ja han körde en massa bilar de flästa skrotade han.

Den 8e Kaptenen sa...

kommer bara in o lägger in ett tips inför stundande helg.

http://www.youtube.com/watch?v=9s89FqNpXO4&feature=player_embedded

Delavega sa...

Jag missade verkligen inte Volvon. James Bond skulle aldrig sätta sig i ett svensk bygge, den är alldeles för långsam.
Du blandar ihop Bond med Roger Moores tolkning av Helgonet. I denna film körde han P1800 och inte i någon Bond. Det blir bakläxa för dig så det är tur att du är anonym.
Eller var det ett lurigt trick för att testa mina kunskaper?
Den gula Cittran kan jag hålla med är en klassiker.