tisdag 15 december 2009

Julklappsbekymmer


Hej vänner,

det var längesedan jag gjorde ett inlägg men så här till jul tyckte jag att det var dags. Jag behöver nämligen er hjälp, eller snarare samlade cykel- samt tillbehörskunskap.

Mitt bidrag till att rädda jorden är att cykelpendla mellan Malmö och Lund under nästa år. Dessutom behöver jag samla km inför vätternrundan men det är givetvis bara en sidoeffekt av mitt självpåtagna uppdrag att säkra vår världs fortlevnad.

Till detta nobla uppdrag behöver jag en ryggsäck för att frakta all dyrbar mätutrustning, energigeler och lite parfym för att inte förpesta luften för mina kollegor. Problemet är att det finns så förbaskat många ryggsäckar att välja på! Det är här jag hoppas på era goda råd. Vilken är den bästa ryggsäcken för cykelpendling??? Jag tänker mig en på mellan 20 och 30 liter som sitter bekvämt och stadigt på ryggen men som samtidigt lämnar lite fläktutrymme mellan väska och ryggtavla. Om den sedan även kan användas under skidåkning är det ett extra plus. En öppen fråga är huruvida jag bör ha vätskesystem. Vad tycker ni?



11 kommentarer:

Anonym sa...

Själv är jag väldigt nöjd med min Rapharyggsäck(den mindre modellen)som jag haft i ett och ett halvt år. Bra kvalité och förvånansvärt bekväm att cykla med. Den rymmer bara 11 liter men finns i en större modell.
//Mårten//

Anonym sa...

Hej Kajsa
Det mesta funkar, kånken eller ICA-kasse. Det viktigaste är att du inte köper en sadelväska.
GOD JUL från Greven

espressobiker sa...

Det låter som du beskriver denna.
http://cykelcity.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=724

Jag har en själv och är nöjd. Man man kommer ifrån att bli ordentligt svettig på ryggen.

espressobiker sa...

Jag glömde kommentera vätskesystem.

Vi pratar Malmö-Lund, ca 20km? Vätska? Drick två gals när du kommit till jobbet.

Snarkus sa...

Lundhags T24 har jag en, och den är rätt bra. Sitter bra och rymmer väl typ vad man behöver. Det är en skidryggsäck och den kan kompletteras med vätskepåse.

Thomas Gervard sa...

Så fort det nämns stora sadelväskor så får jag känslan av att det är min som åsyftas. Jag vill bara klargöra att det är väldigt praktiskt att ha en liten större som rymmer till exempel en påse jordnötter, ett par extraslangar, cykelverktyg, choklad, telefonen, nycklarna, plånboken, reflexväst samt en liten påse med mandelbiskvier.

Vad gäller ryggsäck så är Haglöfs "Corker" inte så dum.
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=67627

Rymmer en laptop, en pärm, 2 liter mjölk och ett halvt bröd från Solde.
Cyklade till helsingborg i somras med den på ryggen i rätt bra tempo. Lite varmt blev det, men då var den å andra sidan lastad med sju kilo snickerimnaskiner och lite träbitar, så det är kanske inte så konstigt. I vanliga fall är den rätt skön.

Dan Stenqvist sa...

Inget vätskesystem. Känner du för att vara lite urban så tycker jag nästan en Chrome! http://www.chromebagsstore.com/bags/packs.html

Anonym sa...

Haglöfs Air Bac 20 funkar rätt bra. Har själv pendlat mellan Malmö och Lund med en sådan på ryggen. Nån slags metallbåge/nät-konstruktion som lämnar lite luft mot ryggen. Om den funkar till skidåkning vet jag inte då jag inte sysslar med tocket men dagsturer på fjället går bra.
Den har några år på nacken så det kan ju hända att den inte finns längre.

Amelie sa...

No no no Greven, sadelväska är så HIMLA praktiskt att inte ens stilgreven himself kan skrämma upp mig eller någon annan i damlaget till att sluta använda denna fantastiska uppfinning!
Så Kajsa, kör sadelväskan-du-vet-vilken ;) Rymmer ju allt och lite till!

Jenny sa...

Jag skulle just skriva det Amelie! Kajsa, du har ju redan en fenomenalt praktiskt sadelväska så jag förstår inte ens i min vildaste fantasi varför du skulle överge pelikangapet?:)

Kajsa sa...

det ena behöver väl inte utesluta det andra?! jag satsar på både sadelväska och ryggsäck :-) ryggsäcken är dessutom lite mer användbar i andra sporter än sadelväskan.

tack för alla tips! nu är det bara att vänta och se vad tomten bär med sig :-)