fredag 4 december 2009

Tack för ditt brev Conny


Kära dr Downhill,
Det har varit mkt snack och är fortsatt hurvida ta sprutan eller inte ta sprutan? För ett tag sedan bestämde jag på min mors inrådan att ta sprutan. Sagt och gjort, första dygnet gick bra. Lite ont i armen men inget mer än så. På den 25 timmen däckade jag och var sedan "sjuk" i 4 dagar. Min fråga är nu till dig kära Dr Downhill; - Vad är det för innehåll i sprutan? Vad är ett vaccin? Vissa sägar att det är hajtandsmjöl i sprutan och det är därför man får så ont i armen? Snälla Dr Downhill, kan du en gång för alla reda ut alla begrepp runt sprutan.
Tack för din kunskap
/Conny

Kära Conny, vad tråkigt att du blev så kass av "Sprutan". Jag hade kunnat vinkla mitt svar och skriva lite om den så kallade "manliga förkylningen" - varför vissa, företrädesvis av ett viss kön, blir sjukare än andra. Men om detta har jag inte lyckats hitta några vetenskapliga artiklar av bra kvalitet så jag lämnar det. Jag kan också meddela att även jag fick känningar efter vaccinet, dock inga systemiska som i ditt fall utan endast en lokal ömhet kring injektionsstället. Så mitt bästa tips för alla er som inte vaccinerat er än är att ta sprutan i den arm som man icke lägga sin vikt på under nattatid.

Ryktet säger mycket kring influensavaccinet.
Tydligen så kan man bli kvicksilverförgiftad, förlamad och få mjältbrand och autism. MEN kära vänner så ligger det inte mycket sanning i detta. Dock så börjar du närma dig när du nämner hajtand, vaccinet innehåller nämligen ett så kallat adjuvans som bland annat består av skvalen som utvinns ur hajlever/hajfena. Adjuvanset innehåller även lite annat smått och gott och har som uppgift att reta upp immunförsvaret så att det verkligen reagerar tillräckligt på det inaktiverade influensavirus som också sprutas in i den arma armen.

Sen innehåller vaccinet också några hjälpämnen - kaliumklorid, natriumklorid... Sånt man känner igen från högstadiekemin. Det som dock har väckt uppmärksamhet bland hjälpämnena är att det också innehåller pyttepyttelite kvicksilver. Så lite så att det är jämförbart med vad man får i sig normalt under ett par dagar, så no panic.


Och på frågan vad vaccin egentligen är så svarar jag att det är en alldeles alldeles underbar uppfinning, kanske medicinhistoriens absolut största. En uppfinning som har räddat miljoner och åter miljoner människors liv. Det är nästan så att man blir tårögd.


/Downhill

3 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Stor fet tumme upp för Dr downhill!!!

/I love vaccin

schmunk sa...

Kvicksilvret används som konserveringsmedel i vaccinet.

I vanliga fall när man vaccinerar sig så kan man säga till om man vill ha utan kvicksilver. Men vaccin med andra konserveringsmedel är vanskligare att förvara. Kyla mm. Eftersom det är miljontals doser som ska ges av just detta vaccinet så går det inte att få utan kvicksilver.

Anonym sa...

Dan-en billig maxmax

http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=41546