tisdag 27 oktober 2009

Veckans medicinfråga från Tractor Pullers


Kära Dr Downhill

Jag har frågor gällande en händelse som ägde rum på söndagseftermiddagen. Jag skulle lätt bakis efter lördagens avslutningsfest på Grand Hotel sätta upp ljus och el-kontakter i vår carport. Glad i hågen ställde jag upp stegen för att sätta igång, det var regnigt ute så jag var lite blöt om sulorna. När jag stod där uppe och skulle sätta i första skruven till taklampan så fick jag för mig att byta position på stegen. I detta ögonblick beslutar sig mina sulor för att släppa greppet om stegen och jag börjar med hjälp av tyngdkraften att falla handlöst nedåt. Det brakar till av sopsorteringskärl och annat när jag tar mark efter vad som känns som en halv evighet. När jag fått tillbaka kontrollen över min lekamen så känner jag lättnad, jag tänkte ”det där kunde ha gått illa”. I nästa ögonblick tittar jag snett nedåt och döm om min förvåning när jag ser att min skruvdragare sitter spetsad i mitt vänstra lår. Den satt där, som om jag hade borrat ett hål och fått slut på batteriet halvvägs genom en planka. När jag hade tittat en stund drog jag ur ekipaget som satt 2-3 cm in i lårmuskeln. I lätt chock så linkar jag in i huset, drar ner brallorna och förväntar mig ett blodbad men icke. Mina ögon möter ett hål, ett hål på dim 5mm men inget blod. Mina frågor till dig Dr Downhill lyder som följer:

Varför uteblev blodbadet? Det kom bara en liten skvätt efter en stund.
Hur kommer detta att påverka mina och böndernas chanser i Aldospurten? Hur många kilowatt mindre kommer jag att kunna utveckla osv?
Jag bifogar en bild för att du skall få en komplett anamnes, syster Dan är fri att avgöra om den lämpar sig för publicering.

Tack på förhand och vänliga hälsningar från Greve afv Tractor Puller


EDIT EDIT!!

Tack för din fråga Greven. Jag förstår din oro. Men det är helt normalt att blodförlusten endast blir ringa efter en sådan här skada. Du är normal! Människan har en tendens att blöda olika mycket beroende på var skadan sitter, vid skada i ansiktet blöder man rikligare än vid skada i låret. Där du högg in skruvdragaren så träffade du inte lika många blodkärl som om du hade huggit in den i läppen.

Förutom denna enkla förklaring finns det självklart fler och mycket mer spännande anledningar till att du inte fick en stor blodförlust. Guds gåva till männsikan heter hemostas och är alldeles alldeles underbar. Man kan säga att den består av tre delar: 1) Skadat kärl drar ihop sig 2) Blodplättarna bildar en plugg 3) Koagulation.

Den första komponenten är nog kanske den coolaste. När ett kärl skadas så dras det omedelbart ihop supermycket så att blödningen minskar. Denna ihopdragning av kärlet är som kraftigast om kärlskadan är omfattande. Därför blöder det mycket mer om man skurit sig med en vass kniv jämfört med ett trubbigt föremål. Ett ben kan slitas av utan att det behöver medföra allvarliga blödningar. Dock varar bara kontraktionen av kärlet en halvtimme så sliter du av dig benet Greven ska du ändå ta dig till sjukhus snabbt.

Och vad beträffar dina farhågor inför Aldospurten så är det nog inte benskadan du ska vara rädd för utan Team Urban...


//Downhill

4 kommentarer:

Johan C sa...

vilken rysare! Det blir att köra trabanten som följebil till Aldo, Greven!

Anonym sa...

Kära Downhill tack för ditt snabba svar. Jag blir dock lite orolig för det här att jag skulle vara normal då jag har ängnat mitt liv åt att undvika detta. Därför har jag bestämt mig för att det bara är mina blodkärl som är normala, resten är onormalt. Sen hittar jag direkt två faktafel i din text, det första det där om Team Urbans så klart. Det andra är att hemostas skulle vara guds gåva till människan. Detta är direkt felaktigt då guds gåva till människan är Dr Downhill. Mvh G afv Tractor Pullers, det onomrmala laget

Downhill sa...

Greven, Greven. Många som skriver till Fråga Doktorn söker någon form av bekräftelse på att allt är precis som det ska vara. Normalt. Att du inte söker efter detta är i sig onormalt. Så du kan vara lugn!

Anonym sa...

Tack Dr Downhill nu känns det mycket bättre! Tractor Pullers vill som vanligt påpeka att det är personen som skrivit brevet som är med i filmen (fotot). // Greven