lördag 24 oktober 2009

Tractorpullers presenterar stolt VECKANS SNACKS!

trumvirvel)..........PRETZEL!



Alla vet ju att novembermörkret är cyklistens chans att bälga i sig lite
av det goda livets dryck - öl, och vad passar bättre till öl än snacks?
Ikväll var ett uppvaknande för mig. Till min öl åt jag en pretzel. Pretzel
är en stor mjuk kringla med grovt salt på, som har sina rötter i Tyskland
och Schweiz. På 1960-talet var detta bakverk i USA det populäraste
snackset till öl. En fördel pretzeln har gentemot till exempel chips är
att den är ganska matig. Dessutom är den inte så flottig som chips så man
svinar inte ner allt man tar vid när man äter den. En nackdel är att min
precis tog slut.

Mer pretzelfakta:
Det finns ett pretzelmuseum i Philadelphia.
Den 26/4 är nationella pretzeldagen i USA.
Om man byter saltet mot Vitargo kan man köra med pretzels i ryggfickan
istället för bars.

Respektfulla hälsningar,
Slagskeppet.

3 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Jag blir så sjukt sugen på....en PRETZEL!!!

Erik A sa...

Otroligt inlägg, detta tar bloggen till nya höjder och detta bygger ju verkligen på streetsmart förrådet.

Johan C sa...

Är det en släkting till den svenska kringlan?