måndag 5 september 2011

Punkjävlar!


Jag trodde att jag fyllt min livstidskvot redan i Januari 2011, men så fick jag ytterligare några i februari och kunde med råge räkna till 20-25 stycken, under 2011!!! Under vår och sommar kanske ytterligare 5-10 och nu är den här igen. PUNKTERINGSFÖRFÖLJELSEN!


I onsdags fick jag bakhjulspunka i upploppet på min favoritspurt. Eftersom jag hade värsta grymma läget så var jag beredd att satsa på bara fälgen, men fan vad det sladdade och hade sig i den snabba högern innan backen. Trösten var att El Marco fick jobba lite för att täppa lucka. Men han passerade mig ändå i sammandraget.

Men så var det dags igår igen. Efter en lyckad utbrytning på Helgasjön runt (Växjö) för ett par helger sedan tänkte jag att småländska motionslopp är min grej. Därför var jag duktigt laddad när söndagens Lammhultstrampet skulle avgöras. Solen sken som aldrig förr(den här sommaren) och jag skådade aningen fler välsvarvade vader och ädla rammaterial än jag sett i Växjö två helger innan. Jag var som sagt taggad och såg till att ligga bland de främsta i klungan hela tiden, för att vara med när backarna kommer. Så precis i första backen känner jag hur framfälgen slår igenom. 5 minuters punkteringslagning följer och så är jag sist av alla, och fick jag köra resterande 85km ensam. Förutom mitt eget missöde så var det en fantastiskt fin bana och bra arrangemang av Lammhultscyklisterna. Benen kändes bra så jag skyller allt på materialet och kommer åter nästa år.

På OS finalen sitter det nya däck på, så gör dig inga illusioner nu Il Maccaronne!

7 kommentarer:

Mackan sa...

Ja, de rige de kan! Så jäkla OPUNK att köra på nya däck!
Hade du köttat på fälgen förra OS hade du vunnit min fulla punkrespekt. Annat än dessa brattfasoner?! .... Nya däck....mys pys!
Il Macharonne

Thomas Gervard sa...

Du inser att frågan om du verkligen har fälgband kommer att ställas, va?

(I alla fall har den förklarat tre av mina punktering en vecka...)

Martin Gustafsson sa...

Skit fälgband. Jag kör med maskeringstejp. Funkar fint.

Mackan sa...

Schmunk, Full Pull!

D. Zorn sa...

Jag kör med fälgband, maskeringstejp och silvertejp. Funderar på att köra på solida däck nästa år.

Anonym sa...

Tips vid punk kolla var det är hål (utsidan,insidan,på kanten,) leta upp orsaken...så det inte blir punk direkt. Dzorn ser man väven= ny sulor. Gå igenom däcken ibland kolla efter små flisor, pilla bort. //j.b©

Anonym sa...

Kör inte med maskeringstejp som fälgband. Förklaring följer. Vid kraftiga inbromsningar i långa-utförskörningar så blir fälgarna väldigt värma tejpen lär brinna upp. Med följden att ekerhålen punk slang. Framhjuls punk vill man inte ha i 70km/h. Tips bara.//j.b©