torsdag 8 september 2011

OS Linjefinal

Perfekt väder för linjelopp, hård blåst, torra vägar och tunga skyar i skymningsljus.

Själv var jag alldeles övertänd redan i tisdags och valde klokt nog att stå över den heliga tisdagsträningen med Ringen. Min historia av punkteringsförföljelser satte griller i skallen och länge grubblade jag på vilka sulor som skulle slitas. Jag bestämde mig tillslut för finhjulen, Zipp med Schwalbetuber, det är ju trots allt årets viktigaste lopp det gäller. Efter att inte fått något gjort på hela dagen var det så äntligen dags att summera årets säsong. Med blandade känslor såg jag mig oroligt omkring efter min kombatant Il Maccaronne, men mest saknade jag honom. Pecis när starten skulle gå, så krävde Team Soldes diva, Ninja-Jen, time-out för service av bakhjul. Snabbt fixat, sen var vi i gång, och till min stora glädje var han plötsligt där. Herr kombatant.

Bomber punkterade i första kurvan samtidigt gick Spurt-Ola, Spurt-Henke och Glembro och någon till för full maskin och splittrade klungan från start. Glembro, med brutna revben, släppte och El Marco täppte luckan. Där, efter 2km, var klungan ordentligt delad.

Spurt-Ola(UC), Oskar(UC), El Marco(TP), Schmunk(TP), Spurt-Henke och jag.
Jag var inte alls nöjd med delningen och ville låta Luke, Glembro, Alex m.fl komma ifatt och körde istortsätt inte alls första varvet. Mitt enda mål var att bevaka El Marco, och med Schmunk vid hans sida skulle det bli svårt. Till min fördel gick El Marco inte på alla cylindrar pga. Kessiakoffsjukan. Om jag har tur och om jag spelar korten rätt så skulle min ensamposition kunna bli min fördel. Farthållningen stod främst Schmunk och Henke för.

På sista varvet började det bli riktigt mörkt och man fick försöka memorera var det kunde finnas hål och grus. Vid Mölleberga satte jag fart och släppte sedan en lucka till UC-gänget+Henke. Schmunk jagade med full fucking fury en bra stund i tuff motvind och med 20meter kvar gick jag om och täppte sista biten. Schmunk och Maccaronne verkade slitna och när jag såg att jag fått en liten lucka hade jag min chans. Vi fick igång en bra kantvindskörning och lyckades äntligen distansera TP. Schmunk såg ut att vara på väg ifatt ett tag men vi lyckades hålla undan. Ola drog igång spurten tidigt och höll undan mot Henke som tröttnade 20meter från mål. Själv gick jag in på håret efter Henke, men klarade Maccaronne och tog tillbaks 2:a platsen i sammandraget.

I damernas linje dominerade Soldes Ninja. Tove föll bort redan första varvet efter ett olyckligt kedjehaveri. Alexandra plågades av atomvinterkyla och tvingades knycka min ultravarma dunjacka för att hålla blodet flytande. Kvar fanns Ninja-Jen som fick ett fint hjul på Bomber efter att han fixat punkteringen. Tyvärr tog benen slut precis när de kommit ifatt Carlström, Matti & co. Dock höll hon undan solo och försvarade sin pallplats och tog därmed hem slutsegern i damernas OS.

Schmunk har i överlägsen klass erövrat det beaktansvärda epitetet och kan nu mera titelera sig Spurt-Schmunk. Stort grattis till segrarna!

Kul med så mycket folk och att ytterligare några nya cyklister hittat hit. Nästa år kör vi individuellt tempo hela säsongen.

7 kommentarer:

Henke sa...

Tack för igår! Mycket trevligt. det krävs inte mycket för att tävlingsdjävulen ska komma fram...

Måns sa...

Vill också tacka så mycket för igår! linjelopp var ju hur skoj som helst! hade varit skoj o köra samma bana fast på andra hållet med den hårda backen som avslutning :-)

Alexander Lapajne sa...

Jag var grymt irriterad över att jag missade tåget där fram. Satt på fel hjul när det drog igång. Vet inte om jag orkat ändå, låg väldigt nära maxpuls hela första varvet. Jag o engelsmannen försökte komma ifatt o var nära men lyckades inte riktigt. Fan... ni verkade ha kul där framme att dömma av beskrviningen.... Nästa gång!!!

Viktor sa...

Synd jag missade och synd att jag missar Velo Classic på lördag. Därför undrar jag om någon vill ha min plats (gratis) så den inte brinner inne. Maila på viktorjensen(at)gmail.com isf.

//hälsningar UC-Viktor

Ola C sa...

Tack för igår, dom här linjeloppen i höststorm o mörker ger en speciell känsla. Extra tack till Henke som hela sommaren gett mig värdefulla taktiktips, i säsongens 11e timme gav det äntligen utdelning.

Mackan sa...

Grymt kul lopp och vilken säsong! Håller med Ola, Linjelopp i mörker hör OS till.

Djävul vad starka Ola och Henke vart och D. Zorniole visad på taktisk briljans!

Ses i smoking mannar nästa onsdag.
Il Macharonne

Glembro sa...

Det är ett härligt gäng att cykla med. Linjelopp är roligt och jag satsar på att komma tillbaka i morgon på velo classic. Grattis Ola, bra kört av er alla och stort grattis till totalvinnaren Schmunk.