lördag 23 januari 2010

Vernacular

Det var länge sedan jag bloggade, jag har rest, jobbat och vilat. Nu är det dags att gasa igen.
För ett tag sedan var jag på Frida Hållanders bejublade utställning på Borås konsthall. Utställningen går under titeln Vernacular. Vernacular är enligt Frida ett begrepp som beskriver objekt och mänskliga företeelser som inte är formulerade av ett urbant etablisemang utan som har traderats lokalt. En slags underordnad estetik, som ofta blir representant för det ohyfsade, plumpa och oformulerade. Orden av är rakt av citerade från presentationen från Fridas utställning. Idag gjorde jag min egna tolkning runt Fridas begrepp då vi var ute på ett litet distans pass. Det kanske inte ligger helt i linje med Fridas tankar men jag tycker ändå att det fanns något fint och symbolt i den show vi bjöds på idag någonstans i närheten av Hyssna. Landsorts kultur när den är som absolut vackrast, män, Volvo 240 och breställ.
Jag hoppas inte Frida misstycker om min liknelse men enligt mig finns det något där som väcks och påminner mig om det Frida berör.

5 kommentarer:

Snarkus sa...

Erik, jag tror inte Frida kan misstycka för en sekund!

Anonym sa...

Nej, jag misstycker inte en sekund, Fantastiskt fint! Volvo 240, breställ, I like. Entusiasterna körde på Dalstorpssjön redan på juldagen då det de två föregående dygnen hade varit tögrader. Friskt satsat!! / Frida

Anonym sa...

fin tur vi hade var dock rätt sliten i slutet jag tackar borås vännerna / Anders

Anonym sa...

jag älskar hur tre (4 inklusive dig) kan se ut som barn på julafton och säga "jaaaaa" med en sådan fantastisk ton! Videon är lycka, rakt igenom!

Johan C sa...

Man blir sugen att köpa en riktig bil (240)och ut och gasa på isen. Fantastisk film!