söndag 8 augusti 2010

Onsdagsspurtsprofilen - Thomas Gervard



Thomas Gervard beundrar vi i Team Solde väldigt mycket. Anledning? Han är sig själv på ett okonstlat men ändå gervardianskt sätt där vänlighet och artighet sätts i främsta rummet. Vi ställde några frågor till Thomas nu på kvällskvisten för att reda ut vad han gör när han inte cyklar och vad han lagar till middag.

Morsning Thomas! Berätta hur, när och var du började cykla landsväg?
- Min cykelkarriär tog sig sin början en tämligen gråmulen januari förra året, då det vräkte ner snösörja från himmelen. Just den dagen hämtade jag nämligen ut min första cykel någonsin utan fotbroms, men med desto fler växlar.
Skall man vara helt ärlig så tog cyklingen, på ett teoretiskt plan, sin början några månader tidigare då jag en eftermiddag som vanligt satt strax till vänster om espressomaskinen på Solde, och Dan undrade lite försynt om det inte var dags att jag tog och skaffade en riktig cykel och hängde med dem ut.
Lite svårövertalad var jag nog, vilket är konstigt för jag har ju alltid älskat att flänga runt på cykel, men när cyklen väl var köpt så blev det ju både träningsläger med Solde och cykling i Italien. En litet tack till Dan för hans enträgna cykelövertalningsförsök är nog på sin plats.


Vad pysslar du med när du inte cyklar eller dricker cappuccino? Något vanligt jobb månne?
- Jag fick frågan vad jag gör när jag inte cyklar eller dricker cappucino, och hur osannolikt det än låter så har jag faktiskt tid att jobba mellan dessa två aktiviteter. På dagarna så står jag på ett snickeri och gör specialtrappor åt Zlatan, konstiga arkitektritade specialinredningar åt flashiga restauranger, nya fönster åt bonden Bengtsson och tusen andra grejer i trä. Rätt kul jobb, med bra kolleger; jag fick knappt höra några spydigheter när cyklistbenen började rakas.
Annars brukar jag ju, som Dan så fint påpekade, sitta på Solde eller Möllans med min cappucino och kraffsa i ett skissblock för goda idéer.


Vad har du för tre favvorätter att tillreda en fredagskväll hemma, och vad dricker du till de rätterna?

- Tre favoriträtter? Hmm, svamprissotto på tallriken och en nebbiolo i glaset är gott i all sin enkelhet.
En lite lättare historia, så här i sommartid, får ju vara musslor (hjärtmusslor om man hittar dem) som kokas hastigt i vin (skyn får sen reduceras kraftigt) och som sen serveras med linguine och lite vitlök och chili som frästs i olja. Klockrent till det är en vit bordeux; favorit just nu är Château Coucheroy 2005.
En bärdessert får också följa med sommaren; antingen i form av crêpes fyllda med frukt och bär (och lite lite honung), eller frukt och bär med en mascarponekräm. Enkelt, gott och färgglatt! Väl kyld moscato d'asti i ett champagneglas tar desserten till oanade höjder.


Har du några tips till de som funderar på att börja cykla eller är i början av sin cykelkarriär?
- Vad jag har att säga till folk som vill börja cykla? Go for it! Nämn en annan sport som har så mycket stil som cykligen. Som tillåter dig att dricka en dubbel espresso så fort du cyklar förbi ett café*. Som tillfredsställer till och med de värsta prylbehov. Som erbjuder trevliga pratstunder även under pågående hårda träningspass. Som tar dig till fantastiska platser när du vill, vart du vill.


* C-C mått är nog bekant för de flesta inom konstruktion som centrum till centrummått, men inom cykligen så är café till café ett bra riktmärke på hur bör cykla. C-C Solde-Koppi motsvarar 75 km och två koppar kaffe, C-C Möllans-Aldo-Solde motsvarar 82 km och tre koppar kaffe samt en glass.


Tack för din medverkan Thomas, vi diggar dig stenhårt.

9 kommentarer:

Snarkus sa...

helt fantastiskt!

coach sa...

gott snack!

Delavega sa...

Underbart är vad det är.

Dan Stenqvist sa...

Du är en utmärkt ambassadör för cyklingen Thomas! Niklas på Möllan är sugen att köpa hoj låter det som. Vi får bearbeta honom tillsammans.

Lorentzo sa...

Onsdagsmagi

Jenny sa...

Thomas = en cyklande gentleman!

Theresia sa...

Kul läsning:) & den där desserten med mascarponekräm kan jag starkt rekommendera:)

Thomas Gervard sa...

Niklas, och även Åsa är på god väg; vi skall bara få dem att överge tanken på växelnav, så skall dom nog kunna hänga med ut.

Nu väntar jag (och säkert andra med) på fortsättningen i serien om onsdagsspurtarna. Detta kan bli hur bra som hellst, Dan.

Anonym sa...

Mycket trevlig läsning!

Mvh/ Lang