torsdag 22 april 2010

Hjälp!



Jag behöver byta vevparti för att säsongen ska börja, tydligen lättare sagt än gjort.
Är det någon som har sådant verktyg som man behöver lossa på vevarmen enligt bilden?
Eller finns det nån väg runt, så man slipper investera i ett specialverktyg som man endast kommer använda 1 gång.

12 kommentarer:

Jens sa...

Har du provat att enbart använda insexnyckel, mitt sram sas det att man måste ha special, men det räckte med insex?

Annars kan det tänkas att jag har ett som kan passa, kan du mäta diametern på hålen samt avstånd mellan dem ?

espressobiker sa...

Det där är väl en vanlig 4-kants axel på vevlagret? Då är det bara att skruva ur bulten med en insex. Hela vevarmen kommer att följa med ut om täckbrickan är kvar på.

Jag har annars vevarmsavdragare till fyrkants vevlager/vevparti.

Amelie sa...

Man lär sig nåt nytt varje dag, jag som alltid trott att det hette insektsnyckel.

Anonym sa...

Täck brickan skyddar gängan och kan demonteras med en låsringstång finns ett antal olika storlekar. eller så kanske man kan använda ett dorn? skall inte sitta så hårt. FSA K-Force MegaExo integrerat vevlager det brukar väl inte vara så svårt att demontera. prova som Jens skrev lossa insexén.

en lite fråga bara? varför byta det fina vevpartiet? är inte det dessutom med keramiska lager?
Har du ett finare på gång? lyx Lyx.

hi hi Amelie insektsnyckel

Mvh jb.CykelKlubbenRingen.

Matti sa...

Tack för tipsen! "Insekten" sitter som berget..hmm vilket ska dra åt med eller mot trampriktningen? Hålen sitter c-c 21mm och är ca 2.5mm i diameter.
Äger ingen låsringstång, är det nån som har en till låns?
Har köpt specialnyckel till lagret, så det ska nog lösa sig.
Anledning till bytet är att pedalgängan i vevarmen har lossnat, cykelcity försökte fixa det men det funkade inte.
Sen var jag var inte så sugen på att punga upp med 5800:- för ett nytt Kforce, så det blev ett nerköp; FSA energy eller nått helt i alu förmodligen bättre för mig ändå.

Så jävla drygt, känns som den här historien aldrig tar slut.

schmunk sa...

Skicka det till FSA. Borde va billigare att få det lagat än att köpa nytt. Men då får du så klart vänta på det.

Henke sa...

Matti, Spurt-Henke här. Jag har haft ett exakt likadant vevparti med exakt likadant problem. På mitt lossnade även pedalgängan inne i vevarmen. Sjukt kasst! Vill varna alla för FSA´s vevparti. Köp dem INTE! Det kvittar hur billiga de än må vara. Även min låsring satt som berget. Du får prova att sticka in något i hålet som du kan få bra med kraft på. En gång lyckades jag med en gaffel! Låter bissart men sant. Sen kan du alltid hjälpa till på andra sidan med ett insexverktyg eller nåt. Men min erfarenhet är att det är svårt att få kraft nog med ett sånt. Lycka till.

Anonym sa...

Hej matti jag kan väl lämna låsringsnyckel på solde som jag har till låns. skall du även byta vevlagret?har en sådan nyckel också.
shimanos lösning med att vev armen kläms runt vevaxel är nog bättre dessutom kör dom ju i alu fortfarande men det är väl en avanledningarna pedalaxelgängan är svår nöt att knäcka lite matrial att fästa i men jäkligt snyggt är det i karbon. går ju inte ha en gänga i karbon.

ett långt rör är väl bäst som förlängning på insexnycklen.men en gaffal funkar ju också. vad har du matti?
det borde vara vänster gängat va? det blir ju självåtdragning då annars så blir det ju själv lossning. alltså du spänner åt motsols och lossar medsols(ur)

Mvh jb.

Matti sa...

De e fixat!!! coach var här och visade var skåpet ska stå. Täckbrickan satt sjukt hårt, var tvungna att ta i båda två. Täckbrickan agerade sen vevarmsutdragare. Puh
Nu till nästa kokosnöt, att få av pedalen från vevarmen... Tack för hjälpen och "lånet som inte behövdes, jb" av låsbrickstången (coach hade en med sig)

Anonym sa...

Okej vad bra då. Använd lite fett på gängorna vid monteringa av dom nya grejorna så blir det lättare vid nästa demontering.Kan även vara ide att med jämna mellarum ta och bättra på fett lagret.

Den 8e Kaptenen sa...

den kloke hade kanske tagit av pedalen först... kan vara ett smärre helvete att få loss den på en lös arm om den sitter bra. Vad som helst som inte är isis går väll o satsa på.

Lars sa...

Matti, jag känner med dig. Har precis varit igenom samma pärs när jag skulle byta vevparti (och vevlager) på pendlaren. Slutade med jag fick såga sönder vevlagret med en bågfil eftersom det inte ville lossna trots specialverktyg och ett rör på drygt en meter som hävarm. Pedalerna sitter kvar på det gamla vevlagret tills vidare eftersom de inte ville lossna trots hjälp både skruvstäd/hävarm och har temporärt ersatts av ett par Biltema pedaler... Cykeln är tillbaka i tjänst i alla fall.