Onsdagsspurtens Grundregler.
Säkerheten kommer alltid FÖRST.
Med detta menas att trafikregler gäller och var och en ansvarar för sin
säkerhet, men också att vi inte utsätter andra för fara.
Spurt nr 2 körs på en enfilig väg med relativt god
sikt och lite trafik. Om det skulle komma mötade trafik avbryts spurten direkt
och inga poäng delas ut på spurten.
På transportsträckorna mellan spurterna kör vi
högst två i bredd, och håller oss på höger sidan av vägen. Spurterna
startar som tidigast när vi når "krysset" i vägbanan. Även under
spurterna tänker vi oss för då vi kan få möte iform av bilar m.m.
Om det blir en utbrytning dvs lucka innan “krysset”
bedöms det som tjuvstart och då blir man diskad på den gällande spurten.
Kort efter varje spurt delas det ut poängkort, hämtas
inte korten delas poängen inte ut.
Vi återsamlar fältet efter varje spurt. Men det gäller
att lägga i en eller två växlar till i spurterna då väntetiden är begränsad.
Lika viktigt är det också att inte börja rulla på mot nästkommande spurt innan
signal från tävlingsledaren kommit.
Ledarlappen.
Denna tävling vänder sig till alla som deltar i
Onsdagsspurten. Det finns 7 st spurter längs en 27 km lång banan, varje
spurt ger poäng enligt 5 - 4 - 3 - 2 - 1 modellen, d.v.s vinnaren får 5
poäng tvåan 4 poäng o.s.v. När vi sedan kört igenom dagens etapp räknar vi
samman resultaten alla cyklister fått.
Poängen följer sedan med till den totala
resultatlistan där cyklisten med flest poäng kör i ledarlapp, vid lika poäng
kör den cyklist med flest etappvinster och om det inte heller här går att
skilja dem åt faller det på resultat vid sista spurten.
Det finns två ledarlappar. En dam och en herr.
Veckans artist
Den som bjussar på något extra kommer att köra I artistlappen
veckan därpå. Kanske det mest prestigefyllda man kan göra som cyclist…
All cykling sker på egen risk. Team Solde tar inte något som helst ansvar för eventuella person- eller materialskador i samband med Onsdgsspurten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar