måndag 8 mars 2010

Veckans Kosttips med Anna Axelsson


Hej!


Nu har jag hittat hit igen:-)....

Tänkte jag skulle bjuda er på ett gott och enkelt recept.

Idag när jag kom hem vistte jag inte alls vad jag skulle göra för god mat, men när jag tittat igenom både kylskåp och frys hittade jag lite goda saker som jag mixade ihop och det blev fantastiskt gott :-)....


Morot och potatismos med ugnsbakad lax:
Ingredienser;
4 bitar lax
Djonsenap
Bostongurka
Bladpersilja
Kokosmjölk
Soya
Olja
Salt och peppar
Ca 5 potatisar
Ca 3 morötter
Grädde
2 ägg gulor
LAX
1) Lägg laxen i en ugnsäker form
2) Blanda dijonsenap, bostongurka och hackad bladpersilja i en bunke.
ta i lite matolja som binder ihop det hela och salta och peppra efter tycke.
3) Lägg blandningen på laxen och töm lite kokosmjölk vid sidan och lite soya så att det blir en brun fin färg, toppa med lite flingsalt.
4) In i ugnen 200 grader i ca 20 minuter.... viktigt att titta så att laxenfår lagom ljus i färg.
MOROT/POTATISMOS
1) Skala morötter och potatis lägg i en gryta och koka upp, salta gärna lite i vattnet.
2) Potatis klar efter ca 20-25 minuter.
3)Vispa ihop morötter, potatis, matlagningsgrädde, 2 ägg gulor, salt och peppar
smaka av efter eget tycke.

Då var det klart att serveras, man kan även ha ris till eller varför inte till sommaren en kall potatissallad med härliga grönsaker i.
Servera gärna bönor och små tomater till.

SMAKLIG MÅLTID!
/Anna

2 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Underbart Anna!

Mr Pelton sa...

Jag som älskar all form av havets läckerheter tackar dig Anna för detta fina "fisken" tips.